Europeiska ERV - Det bästa av två världar

Under 2014 byter ERV namn till Europeiska ERV. Med namnbytet vill vi knyta an till vårt ursprung - då vi gick under namnet Europeiska i mer än 90 år - och samtidigt förmedla att vi är ett internationellt försäkringsbolag som kan möta de förväntningar och krav som ställs på ett försäkringsbolag i en tid då vi svenskar reser mer än någonsin.

Med namnet Europeiska ERV hoppas vi att vi ska kunna förmedla allt det positiva från båda varumärkena; Europeiska såväl som ERV. Namnet rymmer både den lokala och globala kunskapen. Med de båda varumärkesnamnen sammanslagna förmedlar vi att vi är en glokal spelare; ett försäkringsbolag med fötterna på lokal mark, men med blicken i det globala.

Detta avspeglas inte minst i att vi är en del av en stor koncern som finns i elva länder med ett eget assistansbolag med service 24 timmar om dygnet, 11 servicekontor (Euro-Centers) över hela världen samt ett nätverk bestående av 40 000 sjukhus och läkare. Men oavsett var du befinner dig i världen så är vi aldrig långt borta, vi har alltid en representant på plats som talar de skandinaviska språken.

Stämpla ditt boardingkort och häng med på vår resa genom ett århundrande av äventyr och upplevelser.

Europeiska logotyp

1900-talet

Allt började i Ungern

1905 förbereder den ungerske trävaruhandlaren, von Engel, en resa till London. När han ska försäkra sina två koffertar skickar försäkringsbolaget en inspektör som uppmanar honom att plocka ut allt han packat för att lista varje liten sak. Detta gav von Engel uppslaget till en förenklad resgodsförsäkring. Affärsidén blev en framgång och början på Europeiskas historia. Först ut var det ungerska bolaget – Európai.

1920-talet

Europa runt

För att sprida sin affärsidé reser von Engel runt i Europa. Många bolag bildas och i Sverige startar A.T. Hammarstad ett Europeiska-bolag 1920. Samtidigt undertecknar de olika bolagen ett ringkontrakt vilket innebär ett samarbete över landsgränserna. Alla bolagen heter Europeiska, fast på sina respektive språk.

1930-talet

Klippoliser och Allriskförsäkring

1937 lanserar vi en Allriskförsäkring - det är en helt ny produkt och vi är först på marknaden. Första skadan som kommer in gäller frostskadade apelsiner. Under 30-talet lanserar vi också de första försäkringshandlingarna. De är i form av kuponger som man tar med sig på resan och som så kallade klippoliser går runt och klipper.

1940-talet

Kriget får världen att stanna

Andra världskriget gör att både världen och Europeiska stannar upp. När kriget väl är över finns en stor längtan efter att resa och se nya delar av världen.

1950-talet

Resandet tar fart

1950-talet präglas av högkonjunktur. Människor är nyfikna på världen utanför och både affärs- och turistresandet tar fart. 1955 lyfter ett plan från Bromma flygplats med destination Palma, Mallorca. Det är den första charterresan i Sverige som varar i 16 dagar och kostar 1095 kronor.

Europeiska finns på rätt plats, i rätt tid och samarbetar med resebyråer och arrangörer. Företaget utvecklas därmed i rasande fart. Under 50-talet börjar vi även sälja tjänstereseförsäkringar.

1960-talet

Mer semester åt folket

TVn har gjort entré i folks hem och öppnat dörren mot omvärlden. Charterindustrin slår igenom på bredare front. 1963 går svenskarna från att ha tre till fyra veckors lagstadgad semester. Resandet tar rejält fart och några som står redo för att ta emot alla dessa resenärer är Ving och Fritidsresor som redan 1956 respektive 1961 har startat sina verksamheter.

1962 introducerar Europeiska en combireseförsäkring som ger ett komplett reseskydd under utlandsresan. Vi vågar inte svära på det men troligtvis var vi först i världen med den typen av försäkring.

1970-talet

Medelhavet i fokus

Under 1970-talet ökar charterresandet ytterligare. Medelhavet står i fokus och orter som Mallorca, Nice och Rimini är populära resmål.

Vårt första Euro-Center öppnas på Mallorca 1971. I Sverige har vi huvudkontor på Kungsgatan och antalet anställda uppgår till 25-30. Under 70-talet inför vi även begreppet “aktiv skadehjälp” som innebär att reseledaren kan ge försäkringstagaren pengar direkt på plats.

1978 får svenskarna ytterligare en semestervecka och den så kallade industrisemestern är ett faktum.

1980-talet

Vi utvecklas

I början av 80-talet lanserar vi Flygolycksfallsförsäkringen – återigen är vi först på marknaden med en viktig produkt. Dessutom händer det mycket i försäkringsbranschen med sammanslagningar och uppköp.

  • 1983 byter vi namn från Europeiska Varu- och Resgodsförsäkringsaktiebolag till Europeiska Försäkringsaktiebolag.
  • 1987 bildas WASA genom ett samgående av fyra svenska försäkringsbolag. Vegete där vi ingår slås ihop med Valand, Skånska Brand och Allmänna Brand. Vi byter därför namn igen till WASA Europeiska Försäkrings AB.

Vi renodlar också vår verksamhet och säljer av vår godsförsäkringsdel. Vårt fokus på resenärernas behov (hemma som utomlands) gör att vi också tar fram flera specialförsäkringar. Den första av dessa är vår Klockförsäkring som lanseras 1987 och blir en succé.

1990-talet

På plats i hela världen

Vi beslutar oss för att alltid vara där våra försäkringstagare behöver oss. De ska dessutom få hjälp av någon som talar deras eget språk. I början av 90-talet fördjupar vi därför vårt samarbete med Euro-Center och startar även Euro-Alarm, vår första egna larmcentral.

Nu finns vi över hela världen – något som är viktigt när svenskarna börjar resa över hela världen och är borta under längre perioder. Under 90-talet utvecklas nya resandetyper som exempelvis backpackers, sport- och äventyrsresenärer. Svenskarna börjar också söka jobb utanför Sveriges gränser och vi fokuserar ännu mer på tjänstereseförsäkringar.

Järnridån faller och Europeiska-bolagens samarbete fördjupas ytterligare.

2000-talet

Två händelser som förändrade världen

Världen förändras över en dag när två plan flyger in i World Trade Center i New York. Det är ett av de värsta terrorattentaten någonsin. Tre år senare mister mellan 225 000 och 300 000 människor livet i tsunamikatastrofen. Detta är två händelser som påverkar hela världen och vårt resande.

Samtidigt ökar resandet under 2000-talet. Nya lågprisbolag startar som tar oss till Europas storstäder för runt 1000-lappen. All-inclusive är en annan nyhet som svenskarna snabbt tar till sig.

Vi går från två varumärken till ett. Europeiska Reseförsäkringar och Europeiska Försäkringar slås samman och nu heter vi Europeiska. Vi gör också vår första TV-reklam någonsin.

2010-talet

Det har gått mer än 100 år sedan von Engel la grunden till Europeiska. 2010 påbörjade vi vår resa mot att bli ERV och förändrade till exempel vår logotype för att bli mer lika våra systerbolag i hela Europa.

2012

Vi byter namn i hela Europa

När vi bytte namn till ERV var det en milstolpe i vår historia. När vi tog ERV som företagsnamn ville vi tydliggöra att vi var en del av en stor koncern som finns i 11 länder, med 11 Euro-Centers över hela världen och ett nätverk med 40 000 sjukhus och läkare.

ERV är en förkortning för Europäische Reiseversicherung som betyder Europeiska reseförsäkringar på svenska.

2014

2014 och framåt

2014 bytte ERV namn till Europeiska ERV. Namnet är nytt, men det mesta är ändå som vanligt.

  • Vi arbetar vidare för att vara de främsta i Sverige på att hjälpa resenärer före, under och efter resan.
  • Våra specialförsäkringar för bland annat betalkort, smycken, och klockor är efterfrågade och ett område vi fortsätter att utveckla.

Som Europeiska ERV kommer vi fortsätta att ta fram de bästa försäkringarna för resande och andra specialbehov. Vi är glada att du följt med oss genom den här historien, och hoppas att du även följer med oss framöver.