Skadeanmälan

Vilka kvitton/intyg ska jag skicka med i min ansökan?

Vad du behöver skicka med beror på vad som har hänt och vilken försäkring du har. Här kan du se vilka intyg/kvitton du behöver skicka in för de olika försäkringarna.

När kan jag göra en skadeanmälan?

Du kan göra en skadeanmälan så fort något har hänt. Du behöver med andra ord inte vänta tills du kommer hem från din resa. Enklast är att anmäla direkt här på vår webbplats. Du kan anmäla när som helst på dygnet, oavsett var i världen du befinner dig.

Måste jag bifoga kvitto och intyg?

Det är inte alltid nödvändigt att skicka med kvitton och intyg men ibland behöver du kunna styrka till exempel en avbokad resa med ett läkarintyg. Du kan bifoga intyg och kvitton när du gör din ansökan om ersättning. 

Kan jag komplettera med kvitton och intyg i efterhand?

Du kan alltid komplettera i efterhand om du inte har tillgång till dina kvitton eller intyg när du gör din ansökan.

Måste jag skicka papperskvitton?

Nej du kan scanna in dina kvitton eller bifoga digitala kvitton. Det enklaste sättet att bifoga kvitton är genom att ladda upp dem när du gör din ansökan om ersättning.

Måste jag ha ett intyg från flygbolaget om att mitt bagage blivit försenat?

Ja, du måste få en så kallad PIR rapport (Property Irregular Report) från flygbolaget för att styrka att du drabbats av en bagageförsening.

Måste jag ha ett intyg om att mitt flyg blivit försenat?

Ja du måste ha ett förseningsintyg som styrker förseningen. Det får du från din researrangör eller flygbolag.

Jag har gjort en skadeanmälan, hur lång tid tar det innan jag får besked?

I normala fall har vi en handläggningstid på mellan en och fyra veckor men det varierar lite beroende på hur många ärenden som kommer in och hur komplicerat ditt ärende är.

Hur lång tid tar det innan jag får mina pengar?

När alla handlingar inkommit och beslut i ärendet har tagits tar det ca 2-3 bankdagar innan pengarna finns på ditt konto.