Flygplan

Air Berlin i konkurs - tips & råd

24 oktober

Flygbolaget Air Berlin gick nyligen i konkurs. De som drabbats av konkursen är givetvis oroliga. Vi har därför sammanställt information om vad du som konsument kan förvänta dig och hur du kan gå tillväga för att försöka få tillbaka eventuella pengar du lagt ut.

Europeiska ERVs försäkringar gäller inte vid konkurs. Det finns dock möjligheter att få pengar tillbaka på annat sätt. Nedan kan du läsa information från Konsumentverket om hur du kan gå tillväga för att eventuellt få pengar tillbaka.

Detta gäller om flygbolaget går i konkurs

  • Om flygresan ingår i ett paket eller är en charterresa så kan du få pengar tillbaka via resegarantin. Vänd dig till företaget där du köpte din resa.
  • Har du köpt en reguljär flygresa så är det svårare att få pengar tillbaka.
  • Reseförsäkringar och hemförsäkringar brukar inte täcka konkurs.
  • Om resan är betald med kreditkort kan du försöka få tillbaka pengar från kreditgivaren, d.v.s. banken. 
  • De flesta betalkort har undantag vid konkurs. Kortföretaget kan dock ha olika regler. Kontrollera med din bank.  
  • Sist men inte minst kan man pröva att vända sig till konkursförvaltaren med sitt krav. Din begäran blir dock en s.k. oprioriterad fordran.
  • Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvister vid konkurs. 

Vi rekommenderar även att du läser Konsument Europas information om konkursen, där man försöker besvara vanliga frågor från konsumenter.