
Frågor teckna och ändra försäkring
Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om att teckna och ändra försäkring
-
Kan jag förlänga min försäkring när jag väl är utomlands?
Det går bra att förlänga en försäkring förutsatt att man kontaktar oss i god tid innan försäkringen löper ut. Detta för att man inte ska gå oförsäkrad och riskera att det blir karensdagar (2) samt karensavgift (200 SEK) innan försäkringen kan starta igen. Vi kan förlänga en försäkring som vanligt ett år från utresedatumet. Ska man vara utrest längre än 1 år ... Läs mer >
-
Kan jag avsluta en försäkring?
Det går alltid bra att avsluta en försäkring om man skulle komma hem tidigare än väntat/avbryta sin resa. Vi stoppar då förskringen med hemkomstdatum och återbetalar resterande premier förutsatt att premien inte understiger 100 SEK. En administrationsavgift dras på 50 SEK.
-
Jag är inte folkbokförd i Sverige längre, kan jag teckna försäkring hos er?
Nej, du kan dessvärre inte teckna en försäkring hos oss om du inte är folkbokförd i Sverige.
-
Jag ska resa till ett område som UD avråder från, täcker era försäkringar detta?
Nej, våra försäkringar täcker inte för resor till områden som UD avråder från.
-
Vilket datum ska jag sätta som startdatum?
I de flesta fall sätter du startdatum samma dag som du reser hemifrån. Ifall du vill utnyttja ett annat heltäckande försäkringsskydd (exempelvis hemförsäkringens) den första delen av resan, sätter du dag 46 som startdatum om du är försäkrad till och med dag 45. Har du 60 dagars skydd sätter du dag 61 som startdatum.
-
Hur tecknar jag en försäkring när jag inte vet hur länge jag ska resa?
Vi rekommenderar att du tecknar för en längre period och sedan förkortar försäkringen. Kommer du hem tidigare hör du av dig till oss för att avsluta din försäkring och få eventuell premie återbetald.
-
Jag är redan ute och reser, kan jag ändå teckna en försäkring hos er?
Är du ute och reser och i dagsläget har en heltäckande försäkring i ett annat bolag kan du teckna en av våra försäkringar så att den tar vid efter din nuvarande har gått ut. Exempelvis kan du teckna hos oss från dag 46 och framåt om du har en hemförsäkring som gäller i 45 dagar. Är du oförsäkrad på resmålet, kontakta kundservice så snabbt som möjligt på tele... Läs mer >
-
Jag har skrivit fel namn/personnummer/datum när jag tecknade försäkringen, hur ändrar jag?
Kontakta kundservice på info@erv.se eller på telefon 0770-457 971 så får du hjälp att göra ändringar i din försäkring.
-
Finns det undantag för vad jag kan utföra för aktiviteter med min försäkring?
Vilka aktiviteter som ingår beror på vilket försäkringsskydd du har. Om du till exempel ska åka offpist, klättra i berg eller fridyka måste du ha en särskild försäkring som även täcker vid utövande av extremsporter. Klicka på "Läs mer" för mer information. Läs mer >
-
Kan jag förlänga min försäkring?
Ja, du kan förlänga en pågående försäkring. Kontakta vår kundtjänst på telefon 0770 457 971. Tänk på att din försäkring måste vara betald för att den ska börja gälla.
Vill du kontakta oss?
På sidan kontakta oss hittar du såväl telefonnummer och mejladresser som våra öppettider och besöksadress.