Pass

Om du blir av med ditt pass, kreditkort m.m.

Här kan du läsa mer om vad du bör göra om du blir av med ditt pass eller betal-/kreditkort på din resa.
För vilka försäkringar gäller den här informationen?   För vilka försäkringar gäller den här informationen? Dölj 

Tänk på: det är alltid villkoren som gäller vid eventuella motsägelser, felskrivningar etc.

Om du blir av med ditt pass

  • Anmäl stölden eller förlusten till den lokala polisstationen. När du förlorat pass eller id-kort är det viktigt att du även anmäler till svenska polisen så att dessa kan spärras. Detta görs, med uppgifter från polisens hemsida, på nummer +46 77 114 14 00 (tänk på att detta inte är ett gratisnummer, samtalstaxan beror på vilket telefonabonnemang du har).
  • Besök svenska ambassaden/konsulatet. Ambassader och konsulat är de institutioner som hjälper dig på plats om du förlorar viktiga id-handlingar. Här hittar du alla ambassader runt om i världen: http://embassyinformation.com/.
  • Om Bagageskydd ingår din försäkring ska du spara kvitton på eventuella utgifter hos svenska ambassaden/konsulatet. Kvittot eller kvittona ska du sedan skicka in till oss när du gör din skadeanmälan så du kan få tillbaka pengar för dina utlägg. 

Tips: Ta alltid kopior av dina ID-handlingar innan din resa. Om du vill vara riktigt säker gör du både en papperskopia och en digital kopia som du kan komma åt från en dator eller smartphone.

Om du blir av med ditt betal- eller kreditkort

  • Kontakta din bank och spärra ditt kort.
  • Anmäl eventuell stöld till den lokala polisen.

Tänk på detta om du anmäler en stöld och vill utnyttja din försäkring: be alltid om att få en kopia på polisrapporten. Om polisen inte vill ge ut en kopia på polisrapporten ska du notera polisrapportens nummer. Dokumentationen kommer behövas senare när du ska anmäla din skada. 

Lästips: Så undviker du att bli utsatt för skimming under semestern >

Anmäl skada online

Hos oss går det snabbt och enkelt att anmäla din skada.

 

Anmäl skada