Hjälp på resmålet

Här hittar du information om hur du ska gå tillväga om du råkat ut för något på din resa och vill utnyttja din reseförsäkring hos oss.

Om du behöver hjälp på resmålet

Nedan hittar du information om vad vår Europeiska ERV Alarm (larmcentral) och våra Euro-Centers (servicekontor) kan hjälpa dig med om du skulle råka ut för något på din resa.

OBS! Om du reser med en charterarrangör så bör du kontakta guiden på resmålet så hjälper de dig på bästa sätt.

Akut hjälp - Europeiska ERV Alarm

Europeiska ERV Alarm är Europeiska ERVs egen larmcentral. Europeiska ERV Alarm har medicinsk expertis och beredskap 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Med hjälp av egna läkare och kvalificerade handläggare löser de krissituationer, ställer ut betalningsgarantier och arrangerar sjuktransporter över hela världen.

Om detta händer bör du kontakta Europeiska ERV Alarm:

  • Om du blir allvarligt sjuk eller råkar ut för ett olycksfall och blir inlagd på sjukhus.
  • Om du råkar ut för annan allvarlig händelse.

Tänk på detta:

  • Ha ditt försäkringsnummer tillhands när du kontaktar Europeiska ERV Alarm.
  • Om det behövs så kan Europeiska ERV Alarm ställa ut en betalningsgaranti till sjukhuset.



Telefon: SE +46 770 456 920 / DK +45 70 10 90 30
Epost: erv-alarm@euro-center.se

Icke akut hjälp - Euro-Centers

Europeiska ERV har egna servicekontor, Euro-Centers, runt om i världen. På varje Euro-Center finns personal som har lokalkännedom och medicinsk expertis. De erbjuder allt från rådgivning och hjälp med skadeanmälan till rekommendation av sjukhus.

Om detta händer bör du kontakta ditt närmsta Euro-Center:

  • Om du blir sjuk och måste uppsöka läkare/sjukhus.
  • Om du råkar ut för annan icke akut händelse.

Tänk på detta:

  • Ha ditt försäkringsnummer tillhands när du kontaktar ett Euro-Center.
  • Om du inte kan betala ditt läkarbesök själv kan du be ditt Euro-Center om pengar. Du kan även be läkaren kontakta ditt Euro-Center direkt. Euro-Center kan även ställa ut en betalningsgaranti till sjukhuset om så behövs.


Kontaktuppgifter till samtliga Euro-Centers >

Så gör du om du råkar ut för något på din resa

Här hittar du information om hur du ska gå tillväga ur vid olika typer av (skade)händelser som du kan råka ut för på ditt resmål, t.ex. om du behöver uppsöka läkare eller blir inlagd på sjukhus.  

Uppsöka läkare

Så bör du göra om du behöver uppsöka läkare.

Inlagd på sjukhus

Så bör du göra om du blir inlagd på sjukhus.

Bagagestrul

Skadat, stulet eller försvunnet bagage.

Förlorat pass m.m.

Om du blir av med t.ex. ditt pass eller kreditkort.

Stöld, rån, överfall

Om du blivit utsatt för stöld, rån eller överfall.

Avbeställning

Om du vill utnyttja ditt avbeställningsskydd.

Strejk & konkurs

Om du drabbas av flygstrejk- eller konkurs.