Frågor om skadeanmälan

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om skadeanmälan

Vilka kvitton/intyg ska jag skicka med i min ansökan?

Vad du behöver skicka med beror på vad som har hänt och vilken försäkring du har. Här kan du se vilka intyg/kvitton du behöver skicka in för de olika försäkringarna.

Till frågor om kvitton och intyg >

  • När kan jag göra en skadeanmälan?
    Du kan göra en skadeanmälan så fort något har hänt. Du behöver med andra ord inte vänta tills du kommer hem från din resa. Enklast är att anmäla händelsen här på vår webbplats. Du kan anmäla när som helst på dygnet, oavsett var i världen du befinner dig.
  • Vad händer efter det att anmälan slutförts?
    Du får en mottagningsbekräftelse direkt via mejl som det är viktigt att du läser.  I normalfallet får du besked i skadeärendet inom två veckor från det att anmälan är komplett och vi mottagit de underlag vi behöver. OBS! På grund av coronaviruset har vi för närvarande en ökad arbetsbelastning. Vi förväntar oss därför en längre handläggningstid än normalt.
  • Måste jag skicka papperskvitton?
    Nej! Det enklaste sättet att bifoga kvitton är genom att ladda upp dem när du gör din ansökan. Om vi i undantagsfall behöver originalkvitton kommer du få särskilt meddelande om detta.
  • Måste jag ha ett intyg från flygbolaget om att mitt bagage blivit försenat?
    Ja, du måste få en så kallad PIR rapport (Property Irregular Report) från flygbolaget för att styrka att du drabbats av en bagageförsening.
  • Vilka filformat är accepterade vid bifogande av filer online?
    pdf, ppt, pptx, xls, xlsx, doc, docx, mp3, potx ,zip ,msg, och eml.
  • Jag känner mig osäker på hur jag ska svara på frågorna.
    Försök att svara enligt bästa förmåga. Om din handläggare inte förstår ditt svar eller behöver kompletterande information kommer du bli kontaktad. OBS! Du har alltid möjlighet att lämna allmänna kompletterande uppgifter/beskrivningar till oss i slutet av din anmälan innan den skickas in.
  • Jag har flera försäkringar, hur gör jag då?
    Att anmäla samma anspråk till flera försäkringsbolag betraktas som bedrägeri och är olagligt. Däremot kan du vända dig till olika försäkringsbolag med separata delar av anspråken, t.ex. om avbeställningsanspråket på din avbokade resa når vår maxersättning och du vill försöka få ut den resterande summan hos ditt hemförsäkringsbolag. Observera att det då är vi... Läs mer >