Tillgänglighetsredogörelse

Inledning

Europeiska ERV är ett varumärke, under vilket det säljs reseförsäkringar. Europeiska ERV ägs av ERGO Forsikring A/S, ett danskt försäkringsbolag som bedriver sin verksamhet i Sverige genom ERGO Försäkring Filial. Vi strävar efter att så många som möjligt ska ha möjlighet att ta del av våra digitala kanaler med försäkringsprodukter och tjänster. Den här sidan beskriver hur vi uppfyller reglerna om digital tillgänglighet, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister.

Europeiska ERV arbetar aktivt med att uppfylla kraven i lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet genom att följa riktlinjer i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå A och AA.

Europeiska ERV erbjuder reseförsäkringsprodukter som säljs digitalt, via webbplatsen www.erv.se.

Information som inte omfattas av tillgänglighetskraven är de delar av webbplatsen som inte hör till digitala köp av försäkringsprodukterna. Anledningen till bedömningen är att det är de tjänster som är direkt utpekade i lagen, som ska vara tillgängliga.

Tillgänglighet på Europeiska ERVs webbplats

Vår webbplats har tillgänglighetssymboler där du som användare kan välja vad du vill ha hjälp med. Genom att klicka på ”Tillgänglighetssymbolen” får du upp olika val i ”Tillgänglighet Meny” där du kan välja mellan exempelvis ”större text”, ”markera länkar”, ”smart kontrast”, ”dyslexivänlig”, och ”uppläsning”.

Symbolen för tillgänglighet. Blå cirkel med en vit streckgubbe i.

På vår webbplats levererar UserWay en widgettjänst som bidrar till att exempelvis kontraster och färg lever upp till tillgänglighetslagstiftningen.

Europeiska ERVs strävan är att göra webbplatsen tillgänglig för alla. Vi är dock medvetna om att tredjepartswebbplatser som länkas till från vår webbplats kanske inte uppfyller samma tillgänglighetsstandarder. Vi ger signaler när användare är på väg att lämna vår webbplats för att säkerställa transparens, det sker exempelvis genom färger på länkar, och/eller att ett länkklick innebär att tredjepartswebbplatser öppnas i nya fönster.

Problem vid användning utan synförmåga:

  • Tabeller i vissa villkor, fakturor och produktfaktablad (insurance product information document, ”IPID”) kan innehålla strukturella problem som gör att de inte kan läsas upp, eller att en rad/kolumn läses upp som ”tom”. Tabeller, fakturor och IPID:s kan bli upplästa av en kundtjänstmedarbetare för det fall som kund ringer in och ber om detta.
  • Det förekommer att knappar läses upp felaktigt som "tom". Knappar används på olika ställen på webbplatsen för att ”klicka sig vidare”. Knappen ”sök pris och köp” fungerar på så sätt att rätt text läses upp om potentiell kund trycker på tillgänglighetsmenyn och väljer ”uppläsning”.
  • Vissa länkar har långa texter som tar lång tid att läsa upp.

Andra begränsningar i tillgängligheten i våra digitala kanaler

  • Europeiska ERV strävar alltid efter att tillhandahålla identifieringsmetoder, elektroniska signaturer och betaltjänster som är hanterbara, uppfattningsbara, begripliga och robusta. Under en övergångsperiod kan vissa begränsningar avseende tillgängligheten vid elektroniska signaturer och betalfunktionen vid köp av våra försäkringar finnas.

Vi arbetar löpande med att åtgärda innehåll som inte är tillgängligt.

Vid frågor om tillgänglighet

Om du behöver information på vår webbplats som inte är tillgänglig för dig, är du välkommen att kontakta vår kundservice som kan hjälpa dig att få tillgång till den information du eftersöker.

Du kan kontakta oss på något av följande sätt:

  • Mail: info@erv.se
  • Telefon: 0770 456 900

Europeiska ERV har som mål att löpande förbättra tillgängligheten på vår webbplats. Skulle du upptäcka tillgänglighetsproblem som inte beskrivs på denna sida, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, får du gärna upplysa oss om problemet.

Skicka ett mail till info@erv.se om du hittat ett tillgänglighetsproblem på vår webbplats som du vill rapportera.

Skulle du ha problem med tillgängligheten i våra digitala tjänster kan du även vända dig till Post- och telestyrelsen, PTS, via mail till pts@pts.se.

Hur Europeiska ERV arbetar med regelbunden översyn och testning av webbplatsen

Vi genomför regelbunden översyn över kundresan på vår webbplats, där vi minst en gång per år följer de delar som ingår för att utföra köp i våra digitala kanaler. Stickprov genomförs av de tjänster som vi erbjuder för att anpassa sidans innehåll och göra den tillgänglig. Stickprov görs också för att kontrollera anslutande dokument.

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av webbplatsen.

Senaste bedömningen gjordes den 1 maj 2025

Redogörelsen uppdaterades senast den 1 juli 2025