Om Europeiska ERV

Vi kan det vi försäkrar

I Sverige är produktvarumärket Europeiska ERV en av de största aktörerna för privat- och tjänstereseförsäkringar och varje år försäkrar vi 1,2 miljoner resenärer och 7 miljoner bank- och kreditkort. Vi bildades 1920 och har därmed över 100 års erfarenhet av reseförsäkringar. Europeiska ERV är ett produktvarumärke under ERGO Försäkring, med försäkringsgivare ERGO Forsikring A/S, som i sin tur är en del av den tyska försäkringskoncernen ERGO Group AG.

Nordiskt bolag

Europeiska ERV Filial blev den 23 juni 2025 ERGO Försäkring Filial. Utöver namnbytet innebar fusionen även att det norska bolaget ERGO Forsikring AS NUF gick samman med ERGO Forsikring A/S. Det innebär att både norska ERGO Forsikring AS NUF och svenska ERGO Försäkring Filial är filialer till det danska försäkringsbolaget ERGO Forsikring A/S. Fusionen påverkade inte organisationsnumret för den svenska filialen och påverkar inte heller våra avtal, premier, servicenivå, tillgänglighet, klagomålshantering eller kvalitet på våra produkter. Fusionen har skapat ökad kompetens i form av utökad personalstyrka och utökade ekonomiska resurser från försäkringskoncernen, vilket även fortsättningsvis gör oss till en stabil leverantör av försäkringar.

Både vi och våra kunder kommer även efter sammanslagningen att omfattas av svenska konsumenträttsliga regler.

I Sverige verkar ERGO Försäkring Filial genom produktvarumärkena Europeiska ERV (reseförsäkringar) och DKV Hälsa (vårdförsäkringar).

ERGO Försäkring är medlem i ITIA

Att vara medlem i ITIA (International Travel Insurance Alliance) innebär att man är del av en internationell gemenskap. ITIA består av en sammanslutning av internationella företag som erbjuder reseförsäkringsprodukter och andra reserelaterade tjänster. ITIA har sitt huvudkontor i München och gick innan oktober 2018 under namnet ETIG.

Logotyp IATA

Över 100 års erfarenhet av att skapa trygghet på resan

Europeiska ERV har skyddat svenskar på deras resor sedan 1920. Tack vare dessa över 100 år i branschen förstår vi marknadens behov och har kunnat skapa försäkringsprodukter som möter dessa – oavsett resenär och resmål.