Europeiska ERV och Corona - rapport från insidan

I början på mars vändes världen upp och ner då Coronapandemin slog till med full kraft. Alla blev påverkade, landsgränser stänges, restriktioner infördes och flygningar ställdes in. Att då vara på resande fot blev plötsligt förknippat med osäkerhet och begränsningar. Samtalen till vår kundservice ökade explosionsartat och sedan dess har vi jobbat för fullt med att hjälpa alla våra kunder på allra bästa sätt. Europeiska ERV har ett kristeam som aktiveras vid större händelser och som följer utvecklingen kontinuerligt samt koordinerar insatser.

Vår kollega Caroline på kundservice är en del av kristeamet och en av de som har haft direkt kontakt med kunderna och hon berättar om ett högt tryck på både mejl och telefon.

”För oss är det viktigt att upprätthålla vår höga service och att kontinuerligt kommunicera med våra kunder oavsett vad som händer säger Caroline. Den här gången skapade vi bland annat en ´Coronalinje´ dit kunderna kan ringa direkt för att få support och hjälp.”

Alla oavsett position inom företaget jobbade hårt tillsammans för att hjälpa kunderna som var ute på resa. De som inte kunde ta sig hem fick sina försäkringar förlängda och de som behövde aktiv hjälp på plats sattes i kontakt med vår larm­central Europeiska ERV Alarm som har öppet dygnet runt eller våra servicekontor, Euro-Centers, som finns över hela världen.

De snabba vändningar och ovissheten att inte veta vad som händer eller vilka restriktioner som gäller imorgon eller nästa vecka har varit en stor utmaning. De flesta jobbar dessutom på distans just nu vilket också är en utmaning i sig, men trots att Caroline saknar att träffa sina kollegor varje dag tycker hon att det fungerar förhållandevis bra.

”Att jobba hemifrån fungerar bra tack vara t.ex. Skype och Teams. Det jag kan sakna är det sociala man har med sina kollegor, byta några ord vid kaffemaskinen eller bara gå ut och äta lunch tillsammans.” säger Caroline.

Lärdomar som hon tar med sig är att man klarar av mycket mer än man tror, och det gäller både privat men även yrkesmässigt. Att ha stöd av människor runt omkring sig betyder väldigt mycket i tuffa situationer som t.ex. Coronapandemin. Att inte ta något för givet som till exempel att resa fritt har också blivit en lärdom. När vi börjar återgå till någon form av normal vardag längtar Caroline till Rhodos och Paris.

”Jag älskar Rhodos, det är hela familjens favoritresmål. Vi åker dit varje år för sol och bad och sen vill jag åka på en weekendresa till Paris med mina tjejkompisar" avslutar Caroline.

Ingen var förberedd på en pandemi eller dess konsekvenser. Vi på Europeiska ERV har full förståelse för att situationer som den här kan framkalla både stress och frustration, men våra kunder och partners har trots detta haft överseende och varit förstående med att deras ärenden har tagit lite längre tid, och för det är vi enormt tacksamma. Våra kunder och partners är ju de vi lever för.

Våra tips för dig som reser

  • Fota ditt försäkringsbrev så att du enkelt har tillgång till informationen om din försäkring
  • Håll koll på UD och de lokala myndigheters rekommendationer
  • Ladda ner UD:s reseapp Resklar
  • Anmäl dig till Sweden Abroads Svensklista

Fler tips för resan hittar du här!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Namn
E-postadress
 

> Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev så godkänner du vår personuppgiftspolicy.

Du glömmer väl inte reseförsäkringen?

Sök pris och boka

Du kanske också gillar:

Language