Reseförsäkring Marocko
* Kvalitén på vårdinrättningarna i Marocko varierar, man kan ej heller räkna med att specialistvård finns tillgänglig eller att de som jobbar inom vården kan engelska.
* Trafiken i Marocko är riskfaktor för besökare till landet. Varje år omkommer ca. 4000 människor på vägarna. Även småbrottslighet som fickstölder är vanliga då fattigdomen är stor.
* Terrorism är potentiell risk. Såväl globala jihadiströrelser, inhemska terroristgrupper och Islamiska Statens (IS) växande inflytande utgör en risk.
Marocko har flertalet städer som är populära bland turister. Några av dessa är Casablanca, Marrakech och Fès. Med allt från historiska medinas och populära marknader till avkopplande stränder och möjlighet till ökensafari lockar landet till sig turister från hela världen.
För dig som reser till Marockos huvudstad, Rabat, väntar sevärdheter så som Mausoleum of Mohammad V, Hassan Tower, Kasbah des Oudaias och Andalusian Gardens. Om du gillar natur är ett besök till de imponerande vattenfallen Cascades d'Ouzoud ett måste. Hit kan du åka på dagstur från bland annat Marrakech för att uppleva häftig natur och kanske passa på att ta ett dopp.
Värt att ha med sig när man planerar en resa till Marocko är att sjukvården kan variera mellan olika städer. Ta också hänsyn till lokala seder och lagar, särskilt om du planerar att besöka någon av landets religiösa platser. Vi rekommenderar att du säkerställer att du har en bra reseförsäkring innan du reser till Marocko.
Översikt
Huvudstad: Rabat (1,959 miljoner invånare)
Befolkning: 37 840 044 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Casablanca (3,893 miljoner invånare); Fes (invånare 1,290 miljoner); Tanger (1,314 miljoner invånare); Marrakech (1,050 miljoner invånare); Agadir (979 000 invånare)
Religioner: Muslimska 99 % (i stort sett alla sunnimuslimer, <0,1 % shia), övriga 1 % (inkluderar kristna, judar och bahai)
Språk: arabiska, berberspråk (Tamazight, Tachelhit, Tarifit), franska
Tidszon: UTC 0; sommartid: +1 timme, börjar sista söndagen i mars, slutar sista söndagen i oktober
Körsida: Höger
Telefonnummer: +212
Elkontakt(ar): Typ C och Typ E
Pengar
Den lokala valutan i Marocko är marockanska dirhams (MAD). Den 24 september 2024 är 100 MAD lika med 10,33 USD. Förutom den lokala valutan kan EUR och USD accepteras för betalning på vissa ställen.
Valutaväxling kan göras på banker, växlingskontor och postkontor.
Resenärer bör vara beredda att använda kredit- eller betalkortsbetalningar i stadsområden och kontanter på landsbygden. Kreditkort accepteras i vissa anläggningar men kontanter är fortfarande den föredragna betalningsmetoden. Kreditkort accepteras endast i exklusiva och/eller turistområden. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Det är olagligt att föra mer än 1 000 Dh ut ur landet, så det är svårt att få lokal valuta utanför Marocko. Växelkurserna är desamma på alla banker och officiella börser, enligt lag. Banktiderna är mån-tors 0830-1230 och 1500-1830, fre 0830-1200 och 1500-1830.
På restauranger, om en serviceavgift inte har lagts till, lämna 20-30 dirham eller 10 % av notan. Att ge piccoloen 10-20 dirhams är rimligt. Runda upp taxipriser. Lämna 5-10 dirham per dag för städning.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Marocko är pålitlig. Elektriciteten går på 127V vid 50Hz med pluggtyp(er) C och E.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Marocko. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter avresedatumet.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Resenärer kan kvalificera sig för viseringsundantag, men detta kräver att en säkerhetskontroll eller resetillstånd genomförs före avresan. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfria resor till Marocko (max 30 dagar) : Utländska medborgare från utvalda länder kan resa in i Marocko utan visum i högst 30 dagar.
Visumfria resor till Marocko (max 60 dagar) : Utländska medborgare från Dominikanska republiken kan resa in i Marocko visumfritt i högst 60 dagar.
Visumfri resa till Marocko (90 dagar) : Utländska medborgare från utvalda länder kan resa in i Marocko utan visum i upp till 90 dagar.
Visumfria resor till Marocko : Utländska medborgare från utvalda länder kan resa in i Marocko utan visum. Ytterligare information om den tillåtna vistelseperioden finns inte tillgänglig.
Visa undantag
Elektroniskt resetillstånd (eTA) : Resenärer som är berättigade till visumfria resor till Marocko måste skaffa ett elektroniskt resetillstånd (eTA)/AEVM före ankomst.
e-visum
E-visum : Vissa utländska medborgare som vill resa in i Marocko för kortare vistelser eller affärs- (0-30 dagar giltigt i 6 månader) behöver ett visum för att tillåtas inresa.
Tre kategorier av resenärer kan ansöka om ett e-visum:
- Utländska medborgare som inte är undantagna från ett marockanskt inresevisum och har varit bosatta (i minst 180 dagar) i EU, USA, Storbritannien, Schweiz, Kanada, Australien, Nya Zeeland eller Japan.
- Utländska medborgare som redan har ett Schengen-, Storbritannien, USA, Kanada, Australien eller Nya Zeeland visum som är giltigt i minst 90 dagar.
- Israeliska eller thailändska medborgare som tillåts inresa i Schengenområdet eller USA.
Visum
Korttidsvisum : Utländska medborgare som vill resa in i Marocko för kortare vistelser eller affärer (1-90 dagar) på enstaka eller flera inresor behöver ett visum för att tillåtas inresa. Visumet måste erhållas på en marockansk ambassad.
I undantagsfall kan utländska medborgare få visum vid ankomsten för korttidsvistelser (1-90 dagar, enstaka eller flera inresor) eller transit (0-3 dagar för en eller två transiter).
Resenärer måste skicka en begäran i förväg till deras lokala marockanska diplomatiska beskickning. I avsaknad av en marockansk ambassad i deras land kan brådskande förfrågningar skickas direkt till det marockanska ministeriet för utrikesfrågor och internationellt samarbete, direktoratet för konsulära och sociala frågor ( visa@maec.gov.ma ).
Lokala resor
Översikt
Marocko har en hög förekomst av trafikolyckor på grund av hänsynslösa körvanor. Vägförhållandena varierar beroende på plats. Kollektivtrafiken är pålitlig men det finns en ökad risk för småkriminalitet ombord och fordonen är ofta dåligt underhållna. Intercity järnvägstjänster är också i allmänhet säkra och pålitliga. Taxibilar är tillgängliga, säkra och prisvärda. Inrikes och internationella flygresor följer internationella säkerhetsstandarder.
Resesäkerhet
Flygresor
Marocko har flera internationella flygplatser, med stora nav som betjänar Casablanca ( Mohammed V International Airport (CMN/GMMN) ), Marrakech ( Menara International Airport (RAK/GMMX) ) och Agadir ( Al Massira International Airport (AGA/GMAD) ). Mindre flygplatser i Tanger ( Ibn Battouta International Airport (TNG/GMTT) ) och Fes ( Saïss International Airport (FEZ/GMFF) ) hanterar i första hand direktflyg med lågprisflygbolag från Europa.
Royal Air Maroc (RAM) är det statligt ägda flygbolaget som driver ett omfattande inrikesflygnät som förbinder Casablanca med större städer i hela landet. Även om flygningar kan vara dyra, har flygbolaget ett utmärkt säkerhetsresultat och har odlat ett rykte som ett pålitligt transportalternativ mellan städer.
Förvaltningen av Marockos flygplatser är tilldelad den marockanska flygplatsmyndigheten (ONDA), en statlig myndighet som ansvarar för uppgraderingar av anläggningssäkerhet och säkerhet som har fört landet i full överensstämmelse med alla internationella säkerhetskrav. International Civil Aviation Organization (ICAO) har certifierat flygplatserna i Casablanca , Agadir , Marrakech och Rabat och Air Line Pilots Association (ALPA) har rankat det marockanska luftrummet som ett av de säkraste i Afrika, i paritet med Sydafrika och Egypten.
Alternativ för vidare resor från Mohammed V International Airport inkluderar Al Bidaoui regionala expresståg (kör tjänster på timmen till Casablanca ) och taxibilarna längs ledarna vid CTM-busstationen utanför ankomstterminalen. Båda alternativen är verifierade, säkra och reglerade av myndigheter. Alla andra flygplatser i Marocko har bra förbindelser med bussar eller grand taxis (en typ av delad taxi mellan städer).
Luftrum
Myndigheterna tillät att internationella flygningar återupptas.
Arkia avbröt flygningar mellan Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) i Israel och Marrakech Menara Airport (RAK/GMMX) , tills vidare mitt i den pågående konflikten mellan Hamas och Israel i Gazaremsan .
El Al ställde in flygningar mellan Marrakech Menara flygplats i Marocko och Ben Gurion flygplats i Israel till november på grund av låg kundefterfrågan och säkerhetsoro över Israel-Hamas-konflikten. Rutten var ursprungligen planerad att återupptas i början av april.
Gränser och ingång
Den maritima och landgränsen (Ceuta och Melilla) mellan Spanien och Marocko har öppnats igen. Guerguerats landgräns mot Mauretanien är också öppen, men gränskontrollerna mot Algeriet är stängda på grund av en politisk konflikt.
Vissa resenärer måste skaffa ett elektroniskt resetillstånd ( eTA)/AEVM ) före ankomst.
Myndigheterna genomförde mpox-relaterade övervakningsåtgärder vid infarter över hela landet tills vidare för att förhindra spridningen av viruset.
Vägresor
Trafiken rör sig på höger sida av vägen. Vägförhållandena i Marocko varierar beroende på läge och väder. Under regnperioden (november till mars) är översvämningar frekventa och ibland allvarliga. Nationella vägar är i allmänhet i gott skick, även om de är ganska smala och ofta hårt överbelastade, särskilt under den islamiska heliga månaden Ramadan.
Sekundära vägar på landsbygden är ofta smala och dåligt asfalterade. Åsnekärror, djur, fotgängare och cyklister delar ofta dessa vägar med bilar. Vaksamhet är motiverad och, när så är möjligt, avråds resenärer från nattkörning. Iaktta extrem försiktighet, särskilt på vägarna från Casablanca till Marrakech och Casablanca till el-Jadida där trafikvolym och dålig körteknik bidrar till en hög frekvens av dödsfall.
Överbelastade gator är utmärkande för stadskörning och trafikolyckor är vanliga. Trafiksignaler fungerar inte alltid och körsätten är dåliga. Observera att polisen strikt upprätthåller trafikreglerna och kontrollpunkter är vanliga. Se till att du alltid är i besittning av uppdaterad identifiering och fordonsdokument (ett internationellt körtillstånd krävs för de utan lokal certifiering).
Sök lokala råd innan du reser i ökenområdena i söder, och hyr endast erfarna lokala guider. Terrängkörning i Sahara eller Rif- och Atlasbergen kräver tillräcklig utrustning och ett 4x4-fordon. Observera att dåligt väglag kan orsaka haverier även i väl underhållna bilar. För att undvika komplikationer, ta med en omfattande karta över det planerade reseområdet och ta med minst fem liter (en gallon) vatten per person och dag. Före avgång, se till att det finns tillräckligt med motorolja, frostskyddsmedel, bromsvätska och reservgas/diesel. Kontrollera dina däck och se till att dina reservdelar är i gott skick. På vägen, kör långsamt och leta upp tidigare lagda spår för att undvika att skada ditt fordon. Ta för vana att titta på temperaturmätaren och stäng av luftkonditioneringen om motorn blir för varm.
Järnvägsresor
Där förbindelser finns rekommenderas intercityresor med tåg. Järnvägssystemet har en god säkerhetsreportage och anses allmänt vara säkert och pålitligt. Marrakech , Tanger via Casablanca och Rabat är alla sammanlänkade på det nationella järnvägssystemet. Meknes och Oujda betjänas av en biledning. Ett nattåg går mellan Marrakech och Tanger .
Biljettkontrollanter har vid enstaka tillfällen varit kända för att utpressa utländska medborgare på grund av påstådda inkonsekvenser med deras biljetter. Resenärer rekommenderas att bekräfta sina bokningsuppgifter innan de går ombord på tåget. Om du är krånglig trots att du har dina dokument i ordning, diskutera saken med stationschefen på din destination.
Kollektivtrafik
Färjor och båtar: Ceuta och Tanger fungerar som Marockos två stora hamnar. Mindre hamnar finns i Nador och Melilla . Säker och pålitlig service ansluter Marocko till Spanien (från Tanger , Ceuta , Melilla och Nador ), Frankrike (från Tanger och Nador ), Gibraltar (från Tanger ) och Italien (från Tanger ), även om dessa tjänster är dyra. Höghastighetsbåtservice är tillgänglig mellan Marocko och Gibraltar. Observera att det är olagligt i Marocko för besökare som anländer med privat båt att komma in i landet var som helst utom en erkänd infartshamn.
Hamnar lockar i allmänhet aggressiva leverantörer och advokater. När man lämnar hamnen i Tanger i synnerhet, kan gatuförsäljarnas frenesi verka skrämmande. Kom ihåg att hålla en låg profil och undvika att engagera sig med gatuförsäljare.
Bussar: Biljetter till lokal-, lyx- och turistbussar finns att köpa från den centrala busstationen i vilken stad som helst. Lokalbussar är betydligt billigare än turistbussar, men kan vara obekväma och har vanligtvis längre rutter. Betala busschauffören när du går in i bussen - biljetterna kostar vanligtvis 5 MAD (0,50 USD). Var uppmärksam på risken för småstölder och upprätthåll en ökad medvetenhet om personlig säkerhet.
Några populära destinationer som Agadir och Essaouira nås bäst med intercitybuss. Mekaniska problem i vissa av dessa fordon har orsakat en rad dödsolyckor de senaste åren. Även om de flesta bussbolag regleras av regeringen, ignoreras hastighetsbegränsningar ofta av förare på långväga rutter i syfte att maximera effektiviteten. Använd säkerhetsbälten (om bussen har säkerhetsbälten) hela tiden och var vaksam när du bedömer din förares vägvanor. Tveka inte att uttrycka dina farhågor till föraren eller passageraren. Av de nationella lyxbussbolagen rekommenderas Supratours och CTM för säkerhet och pålitlighet. Även om de inte är lika billiga som stora taxibilar , är dessa bussar bekväma och vanligtvis luftkonditionerade.
Taxi: I de flesta marockanska städer finns det två typer av taxi: petit taxis (små taxibilar) och grand taxis (stora taxibilar), eller taxi kabir på arabiska. Petit-taxi bör användas för korta sträckor med enkelbiljett medan grand-taxierna vänder sig till längre resor eller större grupper. Dessa är vanligtvis äldre Mercedes sedaner med fasta priser och specifika rutter som går av vid stora busshållplatser. Även om dessa fordon har ett positivt rykte för säkerhet, kan förare försöka höja priset för utländska medborgare. För att undvika detta, var uppmärksam på vad andra passagerare betalar och matcha deras biljettpris. Grandtaxi kan också hyras för kortare resor, men kostnaden är dubbelt så hög som en petit taxi .
Petit taxis är ett lättillgängligt och säkert transportmedel i någon av de större städerna. Flagga dessa ner från gatan eller ta dig till närmaste taxistation. Priserna bestäms av en meter. Resenärer rekommenderas att insistera på att denna mätare ska aktiveras för att undvika uppblåsta flammor.
Ride-hailing-applikationer, inklusive Uber, Careem och Heetch, är genomförbara alternativ. Dessa är ofta säkrare och billigare.
Rörelsekontrollorder
Västsahara-regionen som gränsar till Atlanten mellan Marocko och Mauretanien är fortfarande hårt omtvistad av kungariket Marocko och självständighetsrörelsen Polisario Front. Området är beskött med landminor, särskilt längs den kraftigt militariserade Berm - en mestadels sandmur omgiven av tusentals landminor som skiljer marockanskt kontrollerade och Polisario-kontrollerade områden, vilket gör att resor kräver extrem försiktighet. Marockos östra landgräns mot Algeriet är stängd för landtrafik. I flera områden, inklusive Laayoune , utsätts utländska resenärer för improviserade husrannsakningar och beslag, förhörsperioder och omedelbara utvisningar om de misstänks ha rapporterat om människorättsövergrepp mot det saharawiiska folket.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Cape Town
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.