Hur man överlever en flygkrasch

Många har säkert ställt sig frågan: finns det någonting man kan göra för att öka chansen att överleva en flygkrasch? Tidningen Huffington Post skrev nyligen en artikel som försöker besvara den frågan. Här kan du läsa en översättning av de tips och råd som tidningen har lyckats finna för att försöka besvara frågan.

Behåll skor och strumpor på

Självklart kan det vara bekvämt att ta av sig både skor och strumpor under en långdistansflygning, men om man skulle råka ut för en flygkrasch så är det bäst att behålla dem på. Du har helt enkelt en bättre chans att komma ut ur planet om du slipper springa över eld och övrigt bråte barfota.

Träna på att ta av dig flygbältet

Det må låta larvigt, men i en paniksituation kan man glömma hur man tar av sig flygbältet. Till stor del handlar det om muskelminne, i en paniksituation finns det risk för att man försöker ta av sig flygbältet likt bilbältet då det är det som är ”hårdast” inpräntat i muskelminnet. Även disorientering kan påverka ens försök att få av sig flygbältet.

Ha en plan (och en plan B)

Räkna antalet rader mellan dig själv och närmsta nödutgång. På så sätt kommer du fortfarande kunna känna dig fram till nödutgången om sikten är dålig. Du bör även studera säkerhetsmanualen som ligger i ryggstödets ficka – hur man öppnar dörren till nödutgången kan nämligen skilja sig mellan olika plan.

Se till att även titta ut en alternativ väg ut ur planet utifall att nödutgången närmast dig är blockerad.

Vänta inte på att få instruktioner under en katastrofsituation

Självklart bör du följa kabinpersonalens instruktioner såtillvida att de ger instruktioner och är alerta. Men, under en krasch finns det dessvärre en risk att personalen på planet blivit arbetsoförmögna (skadat sig etc.) eller drabbats av ”negativ panik”, en oförmåga att agera på grund av chock. Sitt inte och vänta på hjälp, utan ta dig ut ur planet så snabbt som möjligt och försök hjälp medpassagerare att göra detsamma om de verkar som fastfrusna av chock.

Inta rätt ställning vid krasch

En rad studier kring de som överlevt flygkrascher samt iscensatta experiment har påvisat att rättställning vid en krasch är avgörande för överlevnad. Den Amerikanska luftfartsmyndigheten FFA rekommenderar följande vid en pågående flygkrasch:

Återvänd till ditt säte och se till att ryggstödet är uppfällt. Huvud och bröstkorg ska vila mot benen, du bör även hålla om antingen ben eller anklar. Observera att ansiktet ska vara nedåt i knät, inte vänt åt sidan. Alternativt kan man placera huvudet mot sätet framför om det är så pass tätt mellan sätena att man inte kan lägga huvudet i knät. Lägg din starkaste hand på bakhuvudet och den andra handen över.

Placera fötter och knän ihop, med fötterna platt mot golvet. Tänk på att det är viktigt att fötterna placeras längre bak än knäna, då benen annars kan slungas framåt vid kraschtillfället och skadas på sätet framför.

Lämna kvar dina tillhörigheter

Enligt en rapport från NTSB så har 68% av dem som dött under en flygkrasch dött av bränder som uppstått efter kraschen. Detta innebär att tid du förlorar på att plocka upp en väska eller dylikt kan ödsla tid som gjort att du överlevt annars. Att försöka bära med sig bagage ur planet eller nedför räddningsrutschkanan saktar även ner för dem bakom dig.

Ta på dig kläder i “rätt” material

Flygplan bär på väldigt mycket bränsle, vilket betyder att en stor fara vid flygkrascher är bränderna som kan uppstå efter själva kraschen. På grund av detta bör man undvika att bära lättantändbart material som polyester och nylon. Det är säkrare att satsa på kläder av naturfibrer som ull eller bomull. Du bör även undvika klackar och flip flops. Klackar för att de kan göra hål i räddningsrutschkanan och flip flops för att de lätt ramlar av.

Då det är viktigt att vara extra fokuserad

Enligt Ben Sherwood (författare till boken The Survivors Club: The Secrets and Science That Could Save Your Life) så inträffar 80% av alla flygkrascher under de tre första minuterna efter start och under de åtta minuterna innan landning. Under dessa kritiska minuter är det extra viktigt att vara alert och fokuserad enligt honom.

Välj en plats vid gången som ligger inom fem rader från en nödutgång

Enligt flygsäkerhetsexperten Ed Galea så har passagerare som sitter fem rader (eller färre) från en nödutgång en större chans att överleva en flygkrasch än dem som inte gör det.  Efter Galea studerade sittplatserna från 100 flygolyckor kom han även fram till att de som sitter vid gången överlever i större utsträckning än dem som haft en fönsterplats. Det tar ungefär 90 sekunder för eld att sprida sig genom kabinen – så det gäller att komma ut så snabbt som möjligt.

Ta dig bort från vraket (men inte allt för långt)

Stanna inte efter att du tagit dig ut ur planet. Ta dig såpass långt från planet att du inte skadas av eld, explosioner och rök. Man bör dock inte ta sig allt för långt bort då räddningspersonal oftast letar efter överlevare i närheten av planet, vilket skulle kunna vara katastrofalt om du svimmar av eventuella skador på en avlägsen plats.

Källa: Huffington Post

Kom ihåg reseförsäkringen!

Hos oss kan du boka reseförsäkringar för alla typer av resor.

Köp försäkring

Ändra din sökning Boka här
Datum då försäkringen ska gälla

Försäkringens startdatum kan inte vara tidigare än dagens datum

2
Ålder vid avresa
Besöksperiod

Försäkringens startdatum kan inte vara tidigare än dagens datum

2
Ålder på besökaren vid hemresedatum
Betaldatum boende
Hyresperiod

Försäkringens startdatum kan inte vara tidigare än dagens datum

Pris för boende
Betalningsdatum
Utresedatum
1
Pris (belopp) per person
  • Afghanistan
  • Albanien
  • Algeriet
  • Amerikanska Jungfruöarna
  • Amerikanska Samoa
  • Andorra
  • Angola
  • Anguilla
  • Antarktis
  • Antigua och Barbuda
  • Argentina
  • Armenien
  • Aruba
  • Australien
  • Azerbajdzjan
  • Bahamas
  • Bahrain
  • Bangladesh
  • Barbados
  • Belgien
  • Belize
  • Benin
  • Bermuda
  • Bhutan
  • Bolivia
  • Bonaire
  • Bosnien-Hercegovina
  • Botswana
  • Bouvetön
  • Brasilien
  • Brittiska Jungfruöarna
  • Brittiska territoriet i Indiska Oceanen
  • Brunei
  • Bulgarien
  • Burkina Faso
  • Burma (Myanmar)
  • Burundi
  • Caymanöarna
  • Centralafrikanska republiken
  • Chile
  • Colombia
  • Cooköarna
  • Costa Rica
  • Curaçao
  • Cypern
  • Danmark
  • Demokratiska republiken Kongo (DRK)
  • Djibouti
  • Dominica
  • Dominikanska Republiken
  • Ecuador
  • Egypten
  • Ekvatorialguinea
  • El Salvador
  • Elfenbenskusten
  • Eritrea
  • Estland
  • Etiopien
  • Falklandsöarna
  • Fiji
  • Filippinerna
  • Finland
  • Frankrike
  • Franska Guyana
  • Franska Polynesien
  • Franska territorierna i södra Indiska Oceanen
  • Färöarna
  • Förenade Arabemiraten
  • Förenta staternas mindre öar i Oceanien och Västin
  • Gabon
  • Gambia
  • Georgien
  • Ghana
  • Gibraltar
  • Grekland
  • Grenada
  • Grönland
  • Guadeloupe
  • Guam
  • Guatemala
  • Guinea
  • Guinea-Bissau
  • Guyana
  • Haiti
  • Heardön och McDonaldöarna
  • Holländska Antillerna (Curacao, St. Maarten)
  • Honduras
  • Hongkong
  • Indien
  • Indonesien
  • Irak
  • Iran
  • Irland
  • Island
  • Israel
  • Italien
  • Jamaica
  • Japan
  • Jordanien
  • Julön
  • Kambodja
  • Kamerun
  • Kanada
  • Kap Verde
  • Kazakstan
  • Kenya
  • Kina
  • Kirgizistan
  • Kiribati
  • Kokosöarna
  • Komorerna
  • Kosovo
  • Kroatien
  • Kuba
  • Kuwait
  • Laos
  • Lesotho
  • Lettland
  • Libanon
  • Liberia
  • Libyen
  • Lichtenstein
  • Litauen
  • Luxemburg
  • Macao
  • Madagaskar
  • Makedonien
  • Malawi
  • Malaysia
  • Maldiverna
  • Mali
  • Malta
  • Marocko
  • Marshallöarna
  • Martinique
  • Mauretanien
  • Mauritius
  • Mayotte
  • Mexiko
  • Mikronesiska federationen
  • Moçambique
  • Moldavien
  • Monaco
  • Mongoliet
  • Montenegro
  • Montserrat
  • Namibia
  • Nauru
  • Nederländerna
  • Nepal
  • Nicaragua
  • Niger
  • Nigeria
  • Niue
  • Nordkorea
  • Nordmarianerna
  • Norfolkön
  • Norge
  • Nya Kaledonien (Chesterfieldöarna, Fortuna)
  • Nya Zeeland
  • Oman
  • Pakistan
  • Palau
  • Panama
  • Papua Nya Guinea
  • Paraguay
  • Peru
  • Pitcairn
  • Polen
  • Portugal
  • Puerto Rico
  • Qatar
  • Republiken Kongo
  • Réunion
  • Rumänien
  • Russia (East of Ural)
  • Rwanda
  • Ryssland
  • Saint Barthelemy
  • Salomonöarna
  • Samoa
  • San Marino
  • São Tomé och Príncipe
  • Sate of Palestine
  • Saudiarabien
  • Schweiz
  • Senegal
  • Serbien
  • Seychellerna
  • Sierra Leone
  • Singapore
  • Sint Maarten
  • Slovakien
  • Slovenien
  • Somalia
  • Spanien
  • Sri Lanka
  • St Helena
  • St Kitts och Nevis
  • St Lucia
  • St Pierre och Miquelon
  • St Vincent och Grenadinerna
  • Storbritannien
  • Sudan
  • Surinam
  • Svalbard och Jan Mayen
  • Swaziland
  • Sverige
  • Sydafrika
  • Sydgeorgien och Sydsandwichöarna
  • Sydkorea
  • Sydsudan
  • Syrien
  • Tadzjikistan
  • Taiwan
  • Tanzania
  • Tchad
  • Thailand
  • Tjeckien
  • Togo
  • Tokelauöarna
  • Tonga
  • Trinidad och Tobago
  • Tunisien
  • Turkiet
  • Turkmenistan
  • Turks- och Caicosöarna
  • Tuvalu
  • Tyskland
  • Uganda
  • Ukraina
  • Ungern
  • Uruguay
  • USA
  • Uzbekistan
  • Wallis och Futunaöarna
  • Vanuatu
  • Vatikanen
  • Venezuela
  • Vietnam
  • Vitryssland
  • Västra Sahara
  • Yemen
  • Zambia
  • Zimbabwe
  • Åland Islands
  • Österrike
  • Östtimor
  • Asien
  • Afrika
  • Europa
  • Sydamerika
  • Nordamerika inkl. USA
  • Nordamerika exkl. USA
  • Oceanien
  • England
  • Skottland
  • Wales
Dölj val Dölj
  • {{originalfilename}} x

 

Relaterade inlägg

Tyckte du om det här inlägget? Då kanske du vill läsa vårt blogginlägg om hur du botar din flygrädsla.

 

Till blogginlägget

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Namn
E-postadress
 

> Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev så godkänner du vår personuppgiftspolicy.

Du glömmer väl inte reseförsäkringen?

Sök pris och boka

Du kanske också gillar:

Language