Reseförsäkring Bangladesh

Som turist är det viktigt att komma ihåg att man har ett ansvar för sin egen resa och säkerhet. En av de viktigaste åtgärderna man kan ta på egen hand är att se till att man har en giltig reseförsäkring om man skulle bli sjuk eller skada sig.

Köp försäkring här

Landsinformationen nedan är maskinöversätt av vår partner.*

Översikt

Kapital: Dhaka (23,210 miljoner invånare)
Befolkning: 172 954 319 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Chittagong (5,380 miljoner invånare); Khulna (invånare 955 000); Rajshahi (invånare 962 000); Sylhet (invånare 964 000); Bogra (906 000 invånare)
Religioner: muslimska, hinduiska
Språk: bengali
Tidszon: UTC+6
Körsida: Vänster
Telefonnummer: +880
Elektriska stickproppar: typ C, typ D, typ G och typ K

Pengar

Den lokala valutan i Bangladesh är Takas (BDT). Den 24 september 2024 är 100 BDT lika med 0,84 USD.

Valutaväxling kan göras på banker och växlingskontor.

Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att göra betalningar. Ekonomin fungerar i allmänhet på enbart kontantbasis. Kreditkort accepteras endast i exklusiva och/eller turistområden. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.

Det är inte tillrådligt att resa runt med stora summor kontanter på grund av risken för kriminell verksamhet. Småbrott som fickstölder eller handväsking är allmänt rapporterade bland utländska resenärer och det utländska samhället.

Dricks är mycket ovanligt och kan ses som pråligt. Taxipriserna kan avrundas och lämnas med chauffören som tips, och 20-30 taka per dag är vanligt för hotellpersonalen.

Elektricitet

Strömförsörjningen i Bangladesh är pålitlig. Elektricitet fungerar på 220V vid 50Hz med kontakttyp(er) C, D, G och K. Tre typer av eluttag som sannolikt finns i Bangladesh är: den gamla brittiska standarden BS-546, den nyare brittiska standarden BS-1363 och Europeisk standard CEE-7/16 "Europlug". Det rekommenderas att resenärer packar alla tre adaptrarna.

Pass

De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Bangladesh. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha två tomma sidor.

Visum

Ett visum vid ankomst är på plats för utvalda resenärer, men beror ofta på nationalitet, resemål och inresehamn. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.

Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.

Visum vid ankomst

Visum vid ankomst : Utländska medborgare från länder där det inte finns någon Bangladeshisk ambassad/missionskontor kan ansöka om visum vid ankomst (VoA); vissa länder med Bangladeshiska diplomatiska beskickningskontor, nämligen Australien, Nya Zeeland, Ryssland, Kina, Japan, Singapore, Malaysia, Sydkorea, Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Kuwait, Qatar, Oman, Bahrain och länderna i Europa, är också berättigade till VoA.

Sökande kan komma in för turism, affärer och investeringar, bland andra statligt godkända besök . Resenärer med detta visum får stanna i upp till 30 dagar. Resenärer rekommenderas att rådfråga via ambassaden eller konsulära tjänster före avresan.

Visum

Inresevisum : Utländska medborgare som avser att resa in i Bangladesh kan ansöka om ett inresevisum via en Bangladeshisk ambassad eller konsulatkontor utomlands.

Sökande kan ansöka om turist-, affärs-, student-, arbets- eller investerarvisum, bland andra typer av visum . Den tillåtna vistelseperioden varierar för olika medborgare och visumkategorier; tjänstemän klargjorde inte ytterligare den tillåtna vistelseperioden för dessa visum. Resenärer rekommenderas att rådfråga via ambassaden eller konsulära tjänster före avresan.

Lokala resor

Översikt

Resor i Bangladesh präglas av dåligt väglag och trafikolyckor är vanliga. En mängd olika taxibilar och hyrfordon finns tillgängliga, men resenärer bör vara selektiva när de väljer att anlita förare på grund av risken att bli lurad eller rånad. Järnvägar och färjetrafik har drabbats av säkerhetsproblem och är ofta överfulla. Säkerheten för flygresor i Bangladesh har också ifrågasatts efter ett antal olyckor de senaste åren.

Resesäkerhet

Flygresor

Hazrat Shahjalal International Airport (DAC/VGHS) ligger i Kurmitola , cirka 20 km (13 miles) norr om Dhaka . Flygplatsen är den huvudsakliga infarten för utländska besökare till Bangladesh och fungerar som ett nav för det nationella flygbolaget Biman Bangladesh Airlines.

Civil Aviation Authority of Bangladesh (CAAB) - har bedömts av United States Federal Aviation Administration (FAA) för att bryta mot grundläggande internationella flygsäkerhetsstandarder. Tillståndet för landningsbanorna på Dhakas flygplats är en källa till särskild oro, och ett antal av Bimans inrikes- och internationella flygningar har upplevt underhållsproblem. I februari 2019 ägde ett försök till kapning av ett Biman-flyg rum när en misstänkt använde en falsk pistol och en bomb för att hota passagerarna och besättningen; Polisen grep den misstänkte när flygplanet landade på flygplatsen Chittagong Shah Amanat (CGP/VGEG) . Händelsen pekar mot säkerhetsbortfall och otillräcklig säkerhetsstandard på landets flygplatser.

Flygplatstaxi finns tillgängliga och erbjuder det säkraste och enklaste sättet att resa till och från Dhakas flygplats. Besökare som anländer till flygplatsen rekommenderas att använda den förbetalda taxistationen vid ankomster för att undvika eventuell överdebitering.

Luftrum

Det finns inget flygförbud.

Etihad Airways avbröt flygningar till Hazrat Shahjalal Airport (DAC/VGHS) i Dhaka tills vidare på grund av kommersiella skäl.

Från den 6 augusti tills vidare ställde Maldivian Airlines in flygningar till landet.

Gränser och ingång

Resenärer från alla länder får komma in oavsett ursprung.

Myndigheterna genomförde mpox-relaterade screeningåtgärder som termisk screening på resenärer vid infartshamnar över hela landet, inklusive på Dhakas Hazrat Shahjalal International Airport (DAC/VGHS) , tills vidare för att förhindra spridning av viruset.

Myndigheterna återupptog de internationella tågtrafiken Indien-Bangladesh mellan Kolkata och New Jalpaiguri (NJP) i delstaten Västbengalen, Indien, och Dhaka och Khulna i Bangladesh, nämligen Kolkata-Dhaka Maitree Express, Kolkata-Khulna Bandhan Express och NJP-Dhaka Mitali Express.

Utgång

En avreseskatt måste betalas innan du lämnar Bangladesh och reser in i Indien. Ett ruttändringstillstånd behövs om du kommer in i Bangladesh med flyg och lämnar genom en gränsövergång över land.

Vägresor

Fordon kör på vänster sida av vägen. I allmänhet är hastighetsgränserna 25-30 km/h (16-19 mph) i stadsområden och 80 km/h (50 mph) utanför stadsområden. Vägarna är dåligt underhållna. Gatorna i Dhaka är extremt överbelastade, med tusentals cykelrickshaws som konkurrerar med taxibilar, bilar, överbelastade bussar och lastbilar på begränsad vägyta. Gatorna är dåligt upplysta och bilister kör ofta utan strålkastare eller med helljus och i hög hastighet. Förare kör om andra fordon vid olämpliga ögonblick och frontalkrockar är vanliga. Användningen av människor som sitter på taket på bussar och tåg, i kombination med allvarliga överbeläggningar inne i fordon, leder också till många dödliga trafikolyckor. Dödliga frontalkrockar på intercityvägar är vanliga. Om du är inblandad i en trafikolycka rekommenderas att du lämnar området omedelbart och anmäler dig till närmaste polisstation. Vid mindre olyckor tar polisen vanligtvis parti för den part som erbjuder den högsta mutan.

Järnvägsresor

Bangladesh har ett omfattande men åldrande järnvägsnät, som i allmänhet är långsamt. Två passagerartåg trafikerar mellan Bangladesh och Indien; Maitree Express förbinder Dhaka med den indiska staden Kolkata, medan Bandhan Express förbinder Khulna med Kolkata. Det har dock skett många dödliga urspårningar och kollisioner de senaste åren, vilket gör järnvägsresor olämpliga för besökare. Tågtrafiken ställs ofta in eller försenas i strejker för järnvägsarbetare.

Kollektivtrafik

Färjor och båtar: Bangladesh är ett flodland, med ett brett nätverk av vattenvägar som används för kollektivtrafik. Typiskt åldrande, överbelastade och topptunga, färjor är föremål för kantring, med dödliga färjeolyckor som ständigt rapporteras under monsunsäsongen (maj till oktober) eller när de stöter på åskväder eller vindbyar som uppstår oförutsägbart. Därför rekommenderas besökare att undvika att använda färjor eller båtar för resor.

Piratkopiering förekommer ibland i kustområdena i Bangladesh. Ökade tillslag mot piratkopiering av Bangladeshs kustbevakning har förhindrat ett antal pirattillbud i Chittagongs ankarplats och omgivande hamnar de senaste åren. Piratgrupper, som är inblandade i kriminella aktiviteter som rån, kidnappningar och vapensmuggling, är fortfarande aktiva i delar av Sundarbans och deltar sporadiskt i vapenstrider med säkerhetsstyrkor. Observera att pirater i området är kända för att rikta in sig på fartyg som förbereder sig för att kasta ankar.

Bussar: Även om busstrafiken är omfattande, är de benägna att bli överfulla, långa förseningar och dödsolyckor, särskilt på dåligt underhållna vägar. Alla busslinjer stannar vid gränsen mellan Indien och Bangladesh ; en daglig ledningstjänst länkar Kolkata, Indien, med Dhaka . Bussresor, särskilt på grundläggande statliga bussar och stadsbussar, bör dock undvikas på grund av höga olycksfrekvenser och en hög frekvens av ficktjuvar och sexuella övergrepp.

Rickshaws: Cykelrickshaws och auto-rickshaws (även känd som babytaxis) finns i överflöd inom stadens gränser, med priser förhandlade innan avresan. Cykelrickshaws är ett populärt transportalternativ bland lokalbefolkningen, men medföljer risker och resenärer rekommenderas att inte använda dessa tjänster på grund av fordonens dåliga skick och den höga sannolikheten för ficktjuvar. Babytaxi används oftare i Dhaka än vanliga taxibilar. De mäts, även om förare sällan sätter på mätaren; priser bör förhandlas i förväg eller så bör resenärer be föraren att slå på mätaren.

Taxi: Lokala offentliga taxitjänster i Bangladesh är ofta svåra att få tag på. Luftkonditionerade gula taxibilar och icke-luftkonditionerade svarta taxibilar är opålitliga på grund av dålig servicekvalitet, och förarna vägrar ofta att använda priserna meter. Flera appbaserade hytttjänster, som Chalo, är tillgängliga i stadsområden och är mycket mer pålitliga och föredragna av besökare.

Biluthyrning: Hyrbilar med förare rekommenderas framför självkörning, eftersom lokala förare har bättre kunskap om vägnätet och vägreglerna. Det är bäst att konsultera en pålitlig lokal guide från ett välrenommerat företag.

Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.


Bangladesh
Landets nödnummer
Polis:
999
Brandkår:
999
Ambulans:
999

Köp försäkring

Ändra din sökning Boka här
Datum då försäkringen ska gälla

Försäkringens startdatum kan inte vara tidigare än dagens datum

1
Ålder vid avresa
Besöksperiod

Försäkringens startdatum kan inte vara tidigare än dagens datum

1
Ålder på besökaren vid hemresedatum
Betaldatum boende
Hyresperiod

Försäkringens startdatum kan inte vara tidigare än dagens datum

Pris för boende
1
Ålder på besökaren vid hemresedatum
Betalningsdatum
Utresedatum
1
Pris (belopp) per person
  • Afghanistan
  • Albanien
  • Algeriet
  • Amerikanska Jungfruöarna
  • Amerikanska Samoa
  • Andorra
  • Angola
  • Anguilla
  • Antarktis
  • Antigua och Barbuda
  • Argentina
  • Armenien
  • Aruba
  • Australien
  • Azerbajdzjan
  • Bahamas
  • Bahrain
  • Bangladesh
  • Barbados
  • Belarus
  • Belgien
  • Belize
  • Benin
  • Bermuda
  • Bhutan
  • Bolivia
  • Bonaire
  • Bosnien-Hercegovina
  • Botswana
  • Bouvetön
  • Brasilien
  • Brittiska Jungfruöarna
  • Brittiska territoriet i Indiska Oceanen
  • Brunei
  • Bulgarien
  • Burkina Faso
  • Burma (Myanmar)
  • Burundi
  • Caymanöarna
  • Centralafrikanska republiken
  • Chile
  • Colombia
  • Cooköarna
  • Costa Rica
  • Curaçao
  • Cypern
  • Danmark
  • Demokratiska republiken Kongo (DRK)
  • Djibouti
  • Dominica
  • Dominikanska Republiken
  • Ecuador
  • Egypten
  • Ekvatorialguinea
  • El Salvador
  • Elfenbenskusten
  • Eritrea
  • Estland
  • Etiopien
  • Falklandsöarna
  • Fiji
  • Filippinerna
  • Finland
  • Frankrike
  • Franska Guyana
  • Franska Polynesien
  • Franska territorierna i södra Indiska Oceanen
  • Färöarna
  • Förenade Arabemiraten
  • Förenta staternas mindre öar i Oceanien och Västin
  • Gabon
  • Gambia
  • Georgien
  • Ghana
  • Gibraltar
  • Grekland
  • Grenada
  • Grönland
  • Guadeloupe
  • Guam
  • Guatemala
  • Guinea
  • Guinea-Bissau
  • Guyana
  • Haiti
  • Heardön och McDonaldöarna
  • Holländska Antillerna (Curacao, St. Maarten)
  • Honduras
  • Hongkong
  • Indien
  • Indonesien
  • Irak
  • Iran
  • Irland
  • Island
  • Israel
  • Italien
  • Jamaica
  • Japan
  • Jordanien
  • Julön
  • Kambodja
  • Kamerun
  • Kanada
  • Kap Verde
  • Kazakstan
  • Kenya
  • Kina
  • Kirgizistan
  • Kiribati
  • Kokosöarna
  • Komorerna
  • Kosovo
  • Kroatien
  • Kuba
  • Kuwait
  • Laos
  • Lesotho
  • Lettland
  • Libanon
  • Liberia
  • Libyen
  • Lichtenstein
  • Litauen
  • Luxemburg
  • Macao
  • Madagaskar
  • Malawi
  • Malaysia
  • Maldiverna
  • Mali
  • Malta
  • Marocko
  • Marshallöarna
  • Martinique
  • Mauretanien
  • Mauritius
  • Mayotte
  • Mexiko
  • Mikronesiska federationen
  • Moçambique
  • Moldavien
  • Monaco
  • Mongoliet
  • Montenegro
  • Montserrat
  • Namibia
  • Nauru
  • Nederländerna
  • Nepal
  • Nicaragua
  • Niger
  • Nigeria
  • Niue
  • Nordkorea
  • Nordmakedonien
  • Nordmarianerna
  • Norfolkön
  • Norge
  • Nya Kaledonien (Chesterfieldöarna, Fortuna)
  • Nya Zeeland
  • Oman
  • Pakistan
  • Palau
  • Panama
  • Papua Nya Guinea
  • Paraguay
  • Peru
  • Pitcairn
  • Polen
  • Portugal
  • Puerto Rico
  • Qatar
  • Republiken Kongo
  • Réunion
  • Rumänien
  • Russia (East of Ural)
  • Rwanda
  • Ryssland
  • Saint Barthelemy
  • Salomonöarna
  • Samoa
  • San Marino
  • São Tomé och Príncipe
  • Sate of Palestine
  • Saudiarabien
  • Schweiz
  • Senegal
  • Serbien
  • Seychellerna
  • Sierra Leone
  • Singapore
  • Sint Maarten
  • Slovakien
  • Slovenien
  • Somalia
  • Spanien
  • Sri Lanka
  • St Helena
  • St Kitts och Nevis
  • St Lucia
  • St Pierre och Miquelon
  • St Vincent och Grenadinerna
  • Storbritannien
  • Sudan
  • Surinam
  • Svalbard och Jan Mayen
  • Sverige
  • Swaziland
  • Sydafrika
  • Sydgeorgien och Sydsandwichöarna
  • Sydkorea
  • Sydsudan
  • Syrien
  • Tadzjikistan
  • Taiwan
  • Tanzania
  • Tchad
  • Thailand
  • Tjeckien
  • Togo
  • Tokelauöarna
  • Tonga
  • Trinidad och Tobago
  • Tunisien
  • Turkiet
  • Turkmenistan
  • Turks- och Caicosöarna
  • Tuvalu
  • Tyskland
  • Uganda
  • Ukraina
  • Ungern
  • Uruguay
  • USA
  • Uzbekistan
  • Vanuatu
  • Vatikanen
  • Venezuela
  • Vietnam
  • Västra Sahara
  • Wallis och Futunaöarna
  • Yemen
  • Zambia
  • Zimbabwe
  • Åland Islands
  • Österrike
  • Östtimor
  • Asien
  • Afrika
  • Europa
  • Sydamerika
  • Nordamerika inkl. USA
  • Nordamerika exkl. USA
  • Oceanien
  • England
  • Skottland
  • Wales
Dölj val Dölj
  • {{originalfilename}} x

Närmaste servicekontor

Euro-Center Bangkok

Kan jag boka försäkring till landet?

Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.