Reseförsäkring Filippinerna
* När man reser till Filippinerna är det viktigt att ha en reseförsäkring som täcker sjukvård. Det har förekommit flera fall där patienter har blivit nekade behandling då de inte kunnat betala för sina vårdkostnader.
* Risken för terrorattentat i Filippinerna är hög. Attacker mot civila mål är inte uteslutet och har förekommit i det förflutna.
* Även kriminalitet (vilken är utbredd i Filippinerna) samt denguefeber och malaria kan vara en risk för resenärer.
Med långa vita sandstränder är det inte omöjligt att hitta en plats där man inte behöver trängas. Kanske är det just därför som så många väljer att resa till Filippinerna. Om du skulle tröttna på att lapa sol på stranden, snorkla eller dyka, så erbjuder de många öarna mer än så. Varför inte undersöka den underjordiska floden i Puerto Princesa, som är ett av UNESCO:s världsarv? Du hittar den på ön Palawan i Puerto Princesa Subterranean River National Park. De många öarna och floderna som utgör Filippinerna har också skapat en förmånlig miljö för många exotiska djurarter, som du kan upptäcka i nationalparkerna.
Är det shopping du vill kombinera din solresa med? Då är ett besök i något av landets stora shoppingcenter ett måste. Robinsons Place Mall i Filippinernas huvudstad Manilla är bara ett av många alternativ.
Sjukvården i Filippinerna är relativt god, och blir stadigt bättre. I de mer fattiga områden kan det dock vara svårt att få den vård man är van vid i Sverige. Det är bra att se till så man har rätt vaccin inför sin resa, och att man också har en reseförsäkring som möter de behov man har på resan.
Översikt
Huvudstad: Manila (14,667 miljoner invånare)
Befolkning: 117 337 368 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Davao (1,949 miljoner invånare); Cebu City (1,025 miljoner invånare); Zamboanga (invånare 931 000); Antipolo (invånare 960 000); Cagayan De Oro City (invånare 803 000); Dasmarinas (803 000 invånare)
Religioner: romersk-katolska, muslimska, Iglesia ni Cristo
Språk: filippinska (baserat på tagalog) och engelska; åtta stora dialekter - Tagalog, Cebuano, Ilocano, Hiligaynon eller Ilonggo, Bicol, Waray, Pampango och Pangasinan
Tidszon: UTC+8
Körsida: Höger
Telefonnummer: +63
Elkontakt(ar): typ A, typ B och typ C
Pengar
Den lokala valutan i Filippinerna är filippinska pesos (PHP). Den 3 december 2024 är 100 PHP lika med 1,71 USD.
Valutaväxling kan göras på flygplatser, växlingskontor och hotell. Valutaväxlingsdiskar på flygplatser och hotell markerar ofta de växelkurser de använder och kan ta ut dolda avgifter. Undvik detta dyra alternativ när du kan.
Resenärer bör vara beredda att använda antingen kontanter eller kredit- eller betalkort för att göra betalningar. Kontanter och kreditkort accepteras vanligtvis på de flesta hotell, restauranger, butiker och andra turistrelaterade industrier. För mindre anläggningar kan kontanter vara det enda alternativet. Kreditkort accepteras endast i exklusiva och/eller turistområden. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
När du väljer en valutaväxlingstjänst, se upp för dolda avgifter. Även om en börs gör anspråk på "noll provision", gör de fortfarande en vinst - i allmänhet genom att lägga till den i den dåliga växelkursen som de erbjuder kunderna.
Känn inte press att lämna ett tips om servicen är dålig. Lokalbefolkningen rundar ofta upp taxipriset.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Filippinerna är pålitlig. Elektriciteten går på 220V vid 60Hz med kontakttyp(er) A, B och C.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Filippinerna. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfritt resor till Filippinerna (14 dagar) : Utländska medborgare som innehar ett pass utfärdat av myndigheterna i Hongkong eller Macau får resa in i Filippinerna utan visum i upp till 14 dagar. Dessa resenärer måste ha en giltig flygbiljett som avgår från landet inom 14 dagar efter ankomst.
Visumfria resor till Filippinerna (30 dagar) : Utländska medborgare i utvalda länder får resa in i Filippinerna utan visum i upp till 30 dagar.
Alla utländska medborgare som får komma in i landet utan visum måste visa upp en giltig returbiljett till den ursprungliga ursprungshamnen eller nästa destinationshamn i högst 30 dagar från ankomstdatum.
Visumfria resor till Filippinerna (59 dagar) : Utländska medborgare i Brasilien eller Israel får resa in i Filippinerna utan visum i upp till 59 dagar.
e-visum
e-visum : e-visumet är endast tillgängligt för indiska medborgare.
Visum
Inresevisum : Utländska medborgare som avser att resa in i Filippinerna för ändamål som är godkända av regeringen eller de som inte är berättigade att resa in i landet visumfritt kan ansöka om ett inresevisum.
Resenärer kan ansöka om visum vid en filippinsk ambassad eller konsulat utomlands; de som har för avsikt att ansöka om ett tillfälligt besöksvisum kan göra det på denna onlineportal (kanske inte tillgänglig för alla medborgare).
Den tillåtna vistelsetiden för sökande varierar efter myndigheternas bedömning. Resenärer rekommenderas att rådfråga via ambassaden eller konsulära tjänster före avresan.
Lokala resor
Översikt
Att resa i Filippinerna kan vara svårt. Kollektivtrafiken är till övervägande del vägbaserad och består till stor del av bussar och privata jeepneyar för primära och sekundära rutter och motoriserade trehjulingar och pedicabs för matarrutter. Det otillräckliga utbudet av kollektivtrafik märks mest akut under rusningstid i tätorter, då pendlare kan ses stå på trottoarer och vägar i väntan på bussar och jeepneyar. Färjor är inte ett idealiskt transportmedel på grund av en hög olycksfrekvens, hot om piratkopiering och väpnade rån riktade mot fartyg i och runt filippinska vatten.
Resesäkerhet
Flygresor
De flesta internationella besökare kommer att flyga till Ninoy Aquino International Airport (NAIA) ( MNL/RPLL ) i Manila . Flygplatsen har två operativa terminaler - Terminal 1 och 2. Det finns också Manila Domestic Passenger Terminal, som betjänar inrikesflyg. NAIAs terminal 1 är den mest trafikerade, eftersom den trafikerar mer än hälften av flygplatsens internationella flygningar. Byggnaden har begränsade och föråldrade faciliteter och långa köer kan förväntas vid passagerarincheckning, immigration och avgångsportar. Terminal 2 är för exklusiv användning av Philippine Airlines internationella och inrikesflyg. Det är betydligt modernare och bekvämare än Terminal 1.
Taxiservice till alla punkter i Metro Manila är tillgängliga från NAIA . Bussar och jeepneyar, ett lokalt transportsätt [se kollektivtrafik], är också tillgängliga och förbinder terminalerna 1 och 2 med den gamla Manilas inrikesflygplats . NAIA är också ansluten till Manila Light Rail System (LRT) med en två kilometer (1,2 miles) taxiresa till Baclaran station . Utländska medborgare har blivit rånade av beväpnade män när de enbart kört till och från NAIA.
Om du beställer en taxi från en åktapp, nämligen Grab, se till att bilens skylt stämmer överens med den som står på ansökan. Det finns många bedragare som låtsas vara Grab-förare utanför terminalen. tackade bestämt nej till deras erbjudande.
Philippine Airlines, det nationella flygbolaget, flyger regelbundet till stora internationella och inhemska destinationer och är säkert och pålitligt.
Andra flygplatser i Filippinerna som tillhandahåller internationella och inhemska tjänster inkluderar Clark International Airport ( CRK/RPLC ), tidigare känd som Diosdado Macapagal International Airport , i Clark , Pampanga ; Mactan-Cebu International Airport ( CEB/RPVM ) i Cebu , Visayas ; Francisco Bangoy International Airport ( DVO/RPMD ) i Davao City , Mindanao ; Kalibo internationella flygplats ( KLO/RPVK ) i Kalibo , Aklan-provinsen ; Laoag International Airport ( LAO/RPLI ) i Laoag City , Ilocos Norte-provinsen ; Subic Bay International Airport ( SFS/RPLB ) i Subic , Zambales- provinsen ; Basco flygplats ( BSO/RPUO ) i Batanes-provinsen .
Gränser och ingång
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder: Myndigheterna genomförde mpox-relaterade övervakningsåtgärder på landets flygplatser tills vidare för att förhindra spridning av viruset. In- och utresande måste fylla i en hälsodeklaration.
Nödvändiga dokument
Resor (PLF): Inkommande resenärer måste registrera sig på portalen för eTravel Declaration System . Resenärer måste slutföra registreringen inom 72 timmar före ankomst. Dokumentlänk: https://etravel.gov.ph/
Utgång
Tjänstemän kommer att kräva att flyg- och sjöfartspassagerare som är filippinska medborgare registrerar sig på eTravel Declaration System inom 72 timmar före avgång från Filippinerna.
Om du har vistats i landet i sex månader eller mer på ett turistvisum måste du få ett emigrationsklareringsintyg (ECC) under de 72 timmarna innan du lämnar landet.
Om du stannade i landet på ett visum utfärdat av justitiedepartementet (DoJ), Board of Investment (BoI) eller Philippine Economic Zone Authority (PEZA), behöver du ett resekort från den avdelning som utfärdade ditt visum att lämna Filippinerna. Om du har ett ECC behöver du inget resekort.
Vägresor
Trafiken i Filippinerna rör sig till höger. På grund av stor trängsel rör sig trafiken så lågt som 14 km/h (8,5 mph) i stadsområden i genomsnitt. Kvaliteten på vägarna varierar mycket, från asfalterade flerfiliga motorvägar till smala grusvägar. Översvämningar inträffar i hela Filippinerna under regnperioden (juni till augusti), vilket i kombination med otillräcklig dränering skapar stora gropar. Trafikskyltar och ljus följer internationella standarder men antalet installerade anses vara otillräckliga och dåligt placerade.
Trafiklagarna upprätthålls av Traffic Management Group (TMG) vid den filippinska nationella polisen. I Metro Manila delar TMG detta ansvar med Metro Manila Development Authority (MMDA) och lokala polisenheter. MMDA har implementerat och ändrat trafikscheman på måfå, vilket har orsakat omfattande förvirring bland bilister och fotgängare. Vägspärrar i Manila är i stort sett oanmälda, så ha alltid dina dokument med dig för att visa upp för polisen.
Strong Republic Nautical Highway, allmänt känd som Roll-On-Roll-Off (RoRo), har gjort det möjligt att resa med bil över de olika öarna, med broar och färjor som förbinder de stora öarna. Men för besökare är RoRo-alternativet ofta besvärligt på grund av de långa restiderna som krävs och är onödigt med tanke på det relativt billiga flygpriset mellan större städer.
På grund av tung trafik i Metro Manila har vissa delar av staden ett färgkodningsschema. Detta system begränsar rörelsen för vissa fordon inom staden baserat på veckodagen och det slutliga numret på fordonets registreringsskylt. Till exempel kan fordon med registreringsskyltar som slutar på 1 eller 2 inte köra under rusningstid (07:00 till 10:00 och 17:00 till 20:00) på måndagar på de flesta huvudvägar. Det är tillrådligt att kontrollera med en lokal kontakt, biluthyrningsfirma eller hotellconcierge om dessa regler kommer att gälla för ditt fordon. Besökare kan bli enkla måltavlor för mindre noggranna trafikpoliser som kan försöka utfärda "böter" för sin egen personliga nytta.
Resor från Metro Manila till olika provinser i Luzon kommer vanligtvis att börja från antingen North eller South Expressways , som är asfalterade tullvägar. Från motorvägarna ansluter nationella motorvägar och provinsvägar till de större städerna och provinserna.
Körförhållandena är särskilt förrädiska längs Epifanio delos Santos Avenu e ( EDSA ) som går till Quezon City ( norr ) och Alabang ( södra ); Taft Avenue i Manila ; Espana Avenue i Manila ; och C5 Taguig-Novaliches Highway .
Kollektivtrafik
Färjor och båtar: Resenärer rekommenderas att inte resa med färjor om det inte är absolut nödvändigt. Det finns en hög förekomst av piratkopiering och väpnade rån. Olyckor är också ganska vanliga på grund av överbelastning och dålig underhållsstandard. Kontrollera alltid de senaste väderrapporterna, eftersom vissa kaptener är villiga att segla även när en tyfon närmar sig. Försiktighet och sunt förnuft bör iakttas när man använder sjötransporter i Filippinerna; gå inte ombord på fartyg som verkar överlastade eller osjödugliga. Det finns ett antal företag som driver färjor mellan öarna från Manila . Färjeturer till Visayas och Mindanao kan ta över 24 timmar, beroende på avståndet.
Bussar: Bussar är ett vanligt transportsätt för resor runt Filippinerna. De flesta bussar åker med en konduktör som utfärdar biljetterna och hämtar biljetten från passagerarna. Provinsiella bussbolag har schemalagda resor från Manila till sina respektive provinser i norr och söder. Det finns ingen central bussterminal i Metro Manila ; varje bussbolag har sin egen bussterminal och dessa är utspridda över hela staden. Bussresor, särskilt mellan städer, bör undvikas eftersom fordon ofta är känsliga för haverier och grov brottslighet regelbundet förekommer på bussar runt om i landet; kapningar sker flera gånger varje år i Metro Manila .
Bussar är ofta trånga och långsamma; i allmänhet stannar förarna efter eget gottfinnande snarare än att hålla sig till fasta hållplatser. Medan förare tenderar att vara hänsynslösa och okunniga om trafikreglerna är de flesta hjälpsamma och kommer att svara på passagerare som frågar om vägbeskrivning. Spara ditt busskvitto som bevis på betalning.
Minibussar: Jeepneyen anses vara det mest prisvärda sättet att ta sig runt i de flesta större stadsområden. Jeepneys är jeepar med en förlängd kropp och horisontella säten som rymmer så många som 10 personer per sida. Det finns regelbundna jeepneystopp i alla stadskärnor i landet, men de flesta förare kommer att plocka upp passagerare som flaggar ner dem från gatan. Sittplatser i jeepneyar kan vara trånga. Förare/operatörer insisterar ofta på att sitta fordonet till sin fulla kapacitet. Taken är låga i jämförelse med bussar. Besökare bör notera att vissa förare inte stannar helt när någon går ombord eller går av. Jeepneyar bör undvikas för långväga resor på grund av fordonens dåliga skick och ofta förekommande olyckor.
Tunnelbana: Inom Metro Manila är Light Railway Transit (LRT) ett snabbt och billigt sätt att ta sig till centrala Manila .
Mass Railway Transit (MRT) går från North Avenue i Quezon City längs Epifanio de los Santos Avenue (EDSA) till Taft Avenue i Pasay City. Vissa stationer har mycket höga trappor och stänger av sina rulltrappor under rusningstid på grund av den stora mängden pendlare; flera stationer saknar också fungerande hissar. Philippine National Railways-nätverket har planerade resor till Bicol-regionen men tågen är gamla och förfallna.
Taxi: Taxi är i allmänhet ett säkert transportsätt. De brukar inte erbjuda resor över de olika provinserna, men det finns delade taxibilar som gör det. Ansedda taxibolag kan tillkallas i förväg för att ordna hämtning och transfer. De flesta hotell har stående arrangemang med taxioperatörer. Det är taxiköer utanför större hotell, turistanläggningar, flygplatser och köpcentra och taxibilar kan också hyllas på gatan. Om du tar en taxi, se till att föraren slår på mätaren. Om föraren inte gör det och hävdar att mätaren är trasig, gå ut och ta en annan taxi. Minst 10 procent dricks förväntas.
Incidenter har rapporterats där taxichaufförer har hotat passagerare i ett försök att pressa pengar. När det är möjligt bör du ordna att bli träffad på flygplatser, använda taxibokningstjänster i flygplatsens ankomsthallar eller använda hotelltransport. Använd endast officiellt märkta taxibilar och dela dem inte med främlingar. Håll dörrarna låsta en gång i taxin som en extra försiktighetsåtgärd.
Pedicab (trehjulig cykel) är ett annat lokalt transportsätt. De kan dock vara obekväma, eftersom de är trånga och oskyddade från trafik, och de används oftast för transport över mycket korta avstånd.
Biluthyrning: Få utländska medborgare hyr bilar för självkörning, eftersom vägarna är överfulla och körstandarden är ojämn. Om du vill köra i Metro Manila har stora biluthyrningsföretag kontor på NAIA och på andra platser i Metro Manila. Dessa företag har chaufförsdrivna uthyrningar tillgängliga och priserna är rimliga. Vissa lokala företag verkar i avlägsna städer men du bör alltid få en pålitlig lokal rekommendation innan du använder dessa, eftersom fordonen de tillhandahåller kan vara dåligt underhållna.
Rörelsekontrollorder
Utegångsförbud: Den 15 november införde myndigheterna ett nattligt 22:00-04:00 lokal tid (14:00-20:00 GMT) - utegångsförbud tills vidare i New Corella , Davao-regionen , för att förhindra rån, plundring och andra olagliga aktiviteter mitt nyligen dödliga skottlossningar i området.
Städer i närheten av vulkanen Kanlaon, nämligen Canlaon och La Castellana i Negros Occidental , kan införa utegångsförbudsåtgärder för att upprätthålla allmän säkerhet mitt i ökad vulkanisk aktivitet, vanligtvis för att förhindra brott.
Myndigheterna införde ett nattligt utegångsförbud, som pågår från 21:00-04:00 lokal tid (13:00-20:00 GMT), över 24 barangays i Marawi , Bangsamoro-regionen , från den 17 juli för att förhindra rån, plundring och andra illegala aktiviteter , som hade blivit skenande. Utegångsförbudet gäller inte för vissa personer, inklusive nödvändiga arbetare, anställda vars arbetstid faller inom utegångsförbudet och resenärer ombord på sina fordon från närliggande städer.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Bangkok
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.