Översikt
Huvudstad: Bamako (2,929 miljoner invånare)
Befolkning: 23 293 698 (uppskattning 2024)
Religioner: muslimer 93,9 %, kristna 2,8 %, animister 0,7 %, inga 2,5 %
Språk: Franska, Bambara, Peul, Dogon, Maraka, Malinke, Sonrhai/Djerma, Minianka, Tamacheq, Senoufo, Bobo notera: Mali har 13 nationella språk förutom franska
Tidszon: UTC 0
Körsida: Höger
Telefonnummer: +223
Elkontakt(ar): Typ C och Typ E
Pengar
Den lokala valutan i Mali är Communaute Financiere Africaine francs (XOF). Den 3 december 2024 är 100 XOF lika med 0,16 USD. Utöver den lokala valutan kan EUR accepteras för betalning på vissa ställen.
Valutaväxling kan göras på växlingskontor.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att göra betalningar. Ekonomin fungerar i allmänhet på enbart kontantbasis. Kreditkort accepteras endast i exklusiva och/eller turistområden. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Kreditkort och betalkort bör användas med försiktighet på grund av risken för bedrägeri och annan kriminell aktivitet.
Dricksbärare $1 (USD) per väska och hotellpersonal $1-2 (USD) per dag är lämpligt. Professionella guider och/eller chaufförer som följer med dig under ett besök bör drickas $10 (USD) per dag.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Mali är mindre än tillförlitlig. Elektriciteten drivs på 220V vid 50Hz med pluggtyp(er) C och E. Bamako, Koulikoro, Fana, Dioila, Koutiala, Segou och Sikasso har vanlig el från nätet, men andra städer är beroende av dieselgeneratorer, vilket gör att strömbrist är frekvent . Totalt sett har mindre än 12 procent av befolkningen tillgång till pålitliga eltjänster.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Mali. Passet måste vara giltigt under hela vistelsen.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfri resa till Mali : Resenärer från utvalda länder kan resa in i Mali utan visum; myndigheterna har ännu inte angett den tillåtna vistelseperioden för visumfria besök. Resenärer rekommenderas att rådfråga via ambassaden eller konsulära tjänster före avresan.
Visum
Inresevisum : Utländska medborgare som vill resa in i Mali behöver ett visum för att få komma in. Myndigheterna anger inte den exakta giltigheten för ett inresevisum men varaktigheten sträcker sig från en månad till ett år beroende på om de sökande ansökte om ett visum för en eller flera inresor. Resenärer rekommenderas att rådfråga via ambassaden eller konsulära tjänster före avresa.
Myndigheter accepterar inte längre visumformat i A4-format, utan endast visumstämplar och klistermärken på passet.
Lokala resor
Översikt
För interna resor inkluderar alternativen buss, taxi-brousse (delad busstaxi), inrikesflyg eller privat chaufför samt utvalda tågresor från Bamako till västra Kayes-regionen . Att köra kan vara riskabelt, särskilt i Bamako , där lokala förare är kända för att strunta i trafiklagar och säkerhetsriktlinjer, vilket leder till en hög frekvens av fordonsolyckor, särskilt under kvällstid. Att köra utanför större städer är också farligt och tidskrävande med täta tull- och poliskontroller på större vägar.
Resesäkerhet
Flygresor
På grund av militärkuppen 2021 och den pågående osäkerheten har många flygbolag, inklusive Air France, ställt in flygningar till flygplatsen Bamako Modibo Keita (BKO/GABS) . Kontakta bokningsagenter för uppdateringar.
Malis främsta internationella flygplats, Bamako Modibo Airport, ligger 15 km (9,3 miles) söder om centrala Bamako och tar cirka 20 minuter till stadens centrum. Den enda andra internationella flygplatsen i landet är Gao International Airport (GAQ/GAGO) i Gao .
Mindre charter är tillgängliga från Bamako , med säkerhetsföreskrifter och tjänster som kan skilja sig från västerländska nationers. Flygbolag kan välja att inte flyga en viss dag om för få passagerare dyker upp, vilket gör att de som har biljetter blir strandade. Mindre flygplatser över hela landet kan vara dåligt underhållna.
För att ta sig till centrala Bamako från Modibo Keita flygplats, rekommenderas resenärer att i förväg ordna en privat transfer eftersom taxibilar kan vara dyra, särskilt för turister.
Gränser och ingång
Gränsstängningar: Landgränser kan stängas utan föregående meddelande.
Visumförbud: Från och med den 10 augusti 2023 upphävde myndigheterna i Mali utfärdandet av inresevisum till franska medborgare efter att franska myndigheter avbröt utfärdandet av inresevisum till Mali-medborgare och klassificerade Mali som en röd zon (franska myndigheter utsedda områden där resor formellt avråds). på grund av regionala spänningar. CAPAGO, visumansökningscentret för visum till Frankrike i Malis Bamako, stängdes. Arbetet med att återuppta utfärdandet av visum pågick den 20 juni
Vägresor
Trafiken rör sig på höger sida av vägen. Hastighetsgränserna är 40 km/h (24 mph), 80 km/h (49 mph) på nationella vägar eller trafikleder och 100 km/h (62 mph) på motorvägar. Förutom ett giltigt körkort måste resenärer också ha ett internationellt körtillstånd för att få köra. Den lagliga tröskeln för att köra alkoholpåverkad är 0,3 milligram alkohol per milliliter blod. Stopp vid tull- och poliskontroller är frekventa på större vägar.
I ljuset av det felaktiga trafiksignalsystemet och lokalbefolkningens oberäkneliga körvanor kan körförhållandena i Bamakos huvudstad vara särskilt farliga. Även om trafiklagar existerar, är tillämpningen praktiskt taget obefintlig. Fotgängare tittar ofta inte innan de kliver ut på gatan. Många fordon, inklusive kollektivtrafik, är dåligt underhållna och går sönder ofta, vilket skapar faror på vägen. Att köra på natten i Bamako är extremt farligt eftersom många fordon saknar strålkastare och vägarna är dåligt upplysta.
Utanför huvudstaden kan självkörning utgöra ett problem för oerfarna bilister på grund av bristen på asfalterade vägar och regelbundet underhåll. Under regnperioderna från juni till september kan det bli svårt att resa mellan Mopti och Gao eftersom översvämningar i Macina-området i Mopti-regionen gör landsbygdsvägar otillgängliga.
Järnvägsresor
Tågtjänster från Bamako till västra Kayes-regionen (det enda transportsättet som är tillgängligt för resan) på väg till Dakar, Senegal, går flera gånger i veckan. Individer som reser på Bamako -Dakar järnvägen bör vara vaksamma när det gäller att skydda sig mot fickstölder, särskilt på natten. Våldsamma misshandel är inte ovanligt.
Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är opålitlig i huvudstaden.
Färjor och båtar: Det finns en rutinmässig båttrafik som trafikerar mellan Bamako och Gao mellan juli och december. Motoriserade och icke-motoriserade flodbåtar som lokalt kallas piroger finns att hyra mellan Timbuktu och Mopti . Båda alternativen är säkra och billiga även om dessa fördelar kommer till priset av kraftigt ökad restid.
Bussar: Bussar tenderar att vara mer populära än busstaxi för långa sträckor eftersom de är billigare och mer pålitliga, även om från Bamako tar de flesta resor ungefär åtta timmar, med Gao en 12-timmars bilresa bort med landresor. Räkna med förseningar längs rutten med vägreparationer och vägspärrar som vanligtvis stör trafiken i flera kilometer i båda riktningarna.
Minibussar: Taxi-brousse är det föredragna resemedlet för innerstads- och kortdistansresor inom Mali. Dessa delade taxitjänster är huvudförbindelsen mellan städer som inte trafikeras av bussar. Tillförlitligheten är tveksam och dessa är i allmänhet dyrare än bussar för långväga landresor. I vissa fall, landresor mellan Mauretanien och Mali till exempel, kan du behöva använda mer än ett transportalternativ (hämtning av lastbilar och upphämtning mellan reguljära bushtaxibilar och bussar).
Biluthyrning: Det mest tillförlitliga, säkra och definitivt dyraste sättet att ta sig runt i staden är i ett fyrhjulsdrivet (4x4) fordon med chaufför. Det finns ett antal serviceföretag på flygplatsen i Bamako .
Taxi: Användning av traditionella taxibilar i Mali rekommenderas inte på grund av dålig körning, låg standard på fordonsunderhåll och säkerhetshot. I Bamako och andra större städer kan resenärer välja onlinetjänster för resor, nämligen SoRo Trans och AdieMali.
Rörelsekontrollorder
Utegångsförbud: Lokala myndigheter kan införa utegångsförbudsåtgärder med liten eller ingen förvarning för att upprätthålla allmän ordning och säkerhet, vanligtvis som ett svar på allmänt våld, oroligheter och terroristattacker, bland andra säkerhetshot. Lokala myndigheter kan också häva eller avbryta utegångsförbudsåtgärder utan att tillkännage sådana åtgärder för allmänheten.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Cape Town
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.