Översikt
Huvudstad: Baku (2,432 miljoner invånare)
Befolkning: 10 397 713 (uppskattning 2025)
Religioner: Muslim (främst shiamuslimer), kristen
Språk: azerbajdzjanska, ryska, armeniska
Tidszon: UTC+4
Körsida: Höger
Landsnummer: +994
Eluttag: Typ C och typ F
Pengar
Den lokala valutan i Azerbajdzjan är Manats (AZN). Från och med den 11 november 2025 motsvarar 100 AZN 58,82 USD. Förutom den lokala valutan kan EUR och USD accepteras som betalning på vissa platser.
Valutaväxling kan göras på banker.
Resenärer bör vara beredda på att använda kredit- eller betalkort i stadsområden och kontanter på landsbygden. Kreditkort accepteras endast i exklusiva områden och/eller turistområden. Bankomater finns tillgängliga på de flesta platser.
Officiellt måste alla transaktioner göras i lokal valuta, även om vissa företag gärna tar emot amerikanska dollar och euro.
Dricks är ovanligt, men kan göras för exceptionell service. För taxibilar är det artigt att avrunda uppåt och ge växeln som dricks. Hotellbärare kan få 5–10 manat i dricks. Reseguider accepterar också dricks, vanligtvis runt 5 manat.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Azerbajdzjan är mindre än tillförlitlig. El fungerar på 220V vid 50Hz med pluggtyp(er) C och F. Elnätet kan vara oförutsägbart, så de som reser med bärbara datorer och mobiltelefoner kanske vill ta med överspänningsskyddsutrustning.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Azerbajdzjan. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha två tomma sidor.
Visum
Visumfri inresa är tillgänglig för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resans syfte. Ett system med visum vid ankomst finns för utvalda resenärer, men beror ofta på nationalitet, resans syfte och ankomsthamn. Alla andra resenärer måste skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven för inresevisum varierar beroende på nationalitet, resans syfte och andra faktorer. Enskilda resenärer är ansvariga för att säkerställa att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på destinationen före resan.
Visumfria resor
Visumfritt resande till Azerbajdzjan (15 dagar) : Iranier kan resa in i Azerbajdzjan visumfritt i upp till 15 dagar.
Visumfri resa till Azerbajdzjan (30 dagar) : Utländska medborgare från utvalda länder kan resa in i Azerbajdzjan visumfritt i upp till 30 dagar.
Visumfria resor till Azerbajdzjan (90 dagar) : Utländska medborgare från utvalda länder kan resa in i Azerbajdzjan visumfritt i upp till 90 dagar under en 365-dagarsperiod.
e-visum
E-visum (ASAN) : Utländska medborgare från utvalda länder är berättigade att ansöka om ett e-visum för en inresa till Azerbajdzjan som är giltigt i upp till 30 dagar.
Visum vid ankomst
Visum vid ankomst : Utländska medborgare från utvalda stater kan ansöka om visum vid ankomst vid inresa på internationella flygplatser i Azerbajdzjan.
Endast amerikanska medborgare som reser med flyg mellan New York och Baku kan få ett VoA på Heydar Aliyev International Airport. Innehavare av uppehållstillstånd i Förenade Arabemiraten kan få ett VoA på internationella flygplatser i Republiken Azerbajdzjan.
Visum vid ankomst (amerikanska medborgare) : Amerikanska medborgare som reser med flyg mellan New York och Baku kan ansöka om visum vid ankomst vid inresa på Heydar Aliyev International Airport (GYD/UBBB). För närvarande finns det dock inga direktflyg mellan de två städerna.
Visum
Inresevisum : Utländska medborgare från utvalda länder måste ha ett inresevisum för att kunna resa in i Azerbajdzjan i upp till 90 dagar. Beroende på nationalitet kan resenärer också få ett visum vid ankomst eller ett e-visum giltigt i upp till 30 dagar, med undantag för singaporianska medborgare som kan få ett visum vid ankomst giltigt i upp till 60 dagar.
Lokala resor
Översikt
Transportinfrastrukturen på land är ofta i dåligt skick och kan göra resandet långsamt och farligt. Resenärer bör undvika gränsen mellan Azerbajdzjan och Armenien på grund av pågående spänningar och risker med landminor längs Nagorno-Karabach- regionen och exklaven Nachitjevan .
Resesäkerhet
Flygresor
Azerbaijan Airlines flygningar mellan Bakus internationella flygplats Heydar Aliyev (GYD/UBBB) och Astrakhan internationella flygplats (ASF/URWA) samt Kazans internationella flygplats (KZN/UWKD) i Ryssland ställdes in tills vidare på grund av stängning av luftrummet över staden Kazan.
Azerbajdzjan har tre internationella flygplatser, där Bakus internationella flygplats Heydar Aliyev (GYD/UBBB) är den främsta ankomstpunkten för utländska medborgare. Den ligger 25 km utanför Baku och erbjuder goda förbindelser och fungerar som nav för det nationella flygbolaget Azerbaijan Airlines (AZAL), som är certifierat för att uppfylla internationellt erkända säkerhetsstandarder. De andra internationella flygplatserna i Nachitjevan (NAJ/UBBN) och Ganja (GJN/UBBG) erbjuder flyg till ett begränsat antal destinationer.
Heydar Aliyev internationella flygplats består av två terminaler, en som betjänar internationella destinationer och den andra ett mindre antal inrikes- och internationella destinationer. Flygplatsen anses vara säker för resor och uppfyller Internationella civila luftfartsorganisationens (ICAO) standarder för operativ säkerhet.
Eftersom många flyg från västländer landar i Baku under natten kan taxibilar vara det enda praktiska alternativet. Flygplatspersonalen kan hänvisa dig till en flygplatstaxi, som är dyrare än vanliga taxibilar, även om du vanligtvis inte behöver pruta om priset. Fordonen som används är vanligtvis väl underhållna, även om säkerheten inte kan garanteras på Azerbajdzjans trafikerade och ofta försummade vägar. De flesta större hotell har flygplatstransfer eller bilar som kan förbokas för att hämta dig från flygplatsen och transportera dig till ditt hotell mot en fast avgift. AZAL erbjuder även taxitjänster på begäran för passagerare som reser med flygbolaget. Alternativt avgår offentliga bussar från ankomsthallen till centrala Baku , även om detta transportsätt inte rekommenderas om du har tungt bagage. Småstölder har också varit kända för att regelbundet inträffa på offentliga bussar.
Luftrum
Azerbajdzjan stängde enligt uppgift ensidigt luftrummet för armeniska flygningar den 19 september 2023. Flygplansoperatörer uppmanades att undvika det armeniska luftrummet. Enligt rapporter ställde landets myndigheter senare in Notams som stängde dess luftrum vid gränsen till Armenien, men de flesta operatörer undviker fortfarande aktivt gränsregionen och flyger istället norrut via georgiskt luftrum.
Gränser och inträde
Inreseförbud:
- Inresa genom Armenien , Georgien , Ryssland och Iran via en land- eller sjögräns är begränsad fram till 06:00 lokal tid (02:00 GMT) den 1 januari 2026, exklusive godstransporter; resenärer får korsa landgränser med regeringens särskilda tillstånd.
- Resenärer som tidigare har besökt Nagorno-Karabach utan tillstånd från azerbajdzjanska myndigheter kan nekas inresa till Azerbajdzjan.
Konflikten mellan Azerbajdzjan och Armenien: I april 2023 upprättade Azerbajdzjan ensidigt en militär kontrollpunkt vid Hakari-flodbron , som effektivt kontrollerade och övervakade flödet längs Lachin-korridoren .
Utgång
Azerbajdzjan har ett utreseförbud vid sina landgränser fram till den 1 januari 2026. Ursprungligen antogs denna restriktion som en COVID-19-åtgärd, men har sedan dess förlängts kontinuerligt, och regeringens uttalanden tillskriver nu stängningen säkerhetsproblem. Utresa ur landet är endast tillåten via flyg via speciella charterflyg, via sjö och genom transittrafik.
Vägresor
Trafiken rör sig till höger. Hastighetsbegränsningarna varierar kraftigt beroende på skyltning, men generellt är hastighetsbegränsningarna 50 km/h i stadsområden, 90 km/h på landsbygden och 110 km/h på motorvägar. Som en allmän regel finns det inga vägar med hastighetsbegränsningar högre än 70 km/h. Resenärer bör alltid hålla sig till hastighetsbegränsningarna, eftersom trafikpolisen snabbt kan stoppa utländska medborgare och kräva mutor. Vägarna i Azerbajdzjan varierar kraftigt beroende på område. Landsbygdsvägar är till stor del oasfalterade, och försiktighet rekommenderas under vintermånaderna eftersom vägarna rensas från snö och is oregelbundet.
Statistik visar att trafikolyckor fortsätter att öka. Tillräcklig gatubelysning är ofta obefintlig, särskilt utanför Baku . Att köra bil på natten rekommenderas därför inte, särskilt i mindre städer, eftersom många fordon inte har ordentliga strålkastare och kan vara svåra att upptäcka även på klara nätter. Det råder nolltolerans mot rattfylleri i Azerbajdzjan, men du kommer ändå sannolikt att stöta på förare som dricker för mycket och kör. Förare lämnar sällan företräde för fotgängare. I det ögonblick som ljuset för fotgängare slår om till rött gör trafikljuset för fordon tvärtom. Det är lämpligt att notera hur länge ljuset har varit grönt i en bred korsning innan man försöker korsa.
Försiktighet rekommenderas i bergsområdena, eftersom kartor kan vara missvisande; förmodade vägar kan visa sig vara lite mer än grusvägar. Vägen som leder till Lagich är utmanande även i fint väder och du bör kontrollera väderprognosen innan du reser.
Tågresor
Tågen är långsamma och oregelbundna, vilket gör dem olämpliga för korta resor. På tåg till Georgien är det vanligt att ge dricks till personalen på tåget för att säkerställa att man placeras i en bra kupé med rena lakan. Det bör noteras att flera incidenter av stöld och trakasserier av internationella resenärer på nattåget till och från Tbilisi har rapporterats. Tågens långsamma hastighet minskar sannolikheten för en allvarlig olycka trots den åldrande utrustningen.
Kollektivtrafik
Kollektivtrafikens tillförlitlighet är inte garanterad eftersom infrastrukturen är otillräckligt utvecklad utanför Baku , Quba och Lankaran .
Färjor och båtar: Färjor över Kaspiska havet förbinder Baku och Alat med Turkmenbashi i Turkmenistan och Aktau i Kazakstan. Dessa linjer är generellt säkra, men inte alla fartyg har tillräckligt med säkerhetsutrustning för antalet passagerare de transporterar. Trafiken är också ofta oregelbunden och tidtabellerna följs sällan. Lokala färjor är mycket mindre säkra. Res aldrig med ett fartyg som ser överbelastat eller dåligt underhållet ut.
Bussar: Bussar är ett billigt sätt att resa runt i Azerbajdzjan och är mycket frekventa på de flesta rutter. Bussar tenderar att avgå när de har tillräckligt med passagerare i strid med de angivna tidtabellerna. Olika incidenter av stölder och trakasserier har rapporterats av utländska medborgare som reser med lokala bussar eller marshrutkas (minibussar). Även om Baku nyligen har fått en ny bussflotta kan säkerheten fortfarande vara ett problem eftersom otillräckligt underhållna, åldrande fordon kör på vägar som drabbas av höga olycksfrekvenser.
Utanför huvudstaden avgår bussar vanligtvis från huvudmarknaden. I Baku ligger busstationerna ofta bredvid de yttre tunnelbanestationerna. Bussar med luftkonditionering finns tillgängliga på längre rutter till Ryssland, Turkiet och Georgien, bland andra destinationer. Även om de är snabbare än tåg och verkar bekvämare, kommer de flesta passagerare sannolikt att röka i dessa bussar.
Metro: Baku har ett effektivt och billigt tunnelbanesystem. Tåg avgår vanligtvis från varje station varannan till var tredje minut och går från 06:00 till 01:00 lokal tid varje dag. Även om det generellt sett är säkert finns det risk för småstölder under högtrafik. Förvara alltid värdesaker i en säker ficka eller innerficka.
Taxibilar: Taxibilar i Azerbajdzjan erbjuder ett jämförelsevis säkert och pålitligt transportmedel. Det rekommenderas att förhandla om priset innan man går ombord på en taxi. Det finns inga rapporter om att utländska medborgare specifikt utsätts för bedrägerier eller rån när de åker i licensierade taxibilar. Olicensierade taxibilar eller privata fordon som används som taxibilar bör undvikas. Se alltid till att taxibilen har en ID-bricka uppvisad, en registreringsskylt med blå bakgrund och en "TAXI"-skylt på taket. Flera samåkningsappar har nyligen lanserats i landet.
Hyrbil: Hyrbil med chaufför rekommenderas för resor inom Azerbajdzjan. Att hyra en chaufför via en välrenommerad firma är ett säkrare alternativ än att köra själv, eftersom de lokala förarna har fördelen av att de är bekanta med landets kaotiska vägar.
Rörelsekontrollorder
Resandet i och runt Nagorno-Karabach -regionen påverkas allvarligt av de pågående omständigheterna. Området präglas av säkerhetsrisker, inklusive en stark militär närvaro och risken för fortsatta sporadiska sammandrabbningar mellan azerbajdzjanska styrkor och armeniska trupper. Resenärer som försöker resa in i Armenien kommer att avvisas.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Moscow
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.