Översikt
Huvudstad: Conakry (2,111 miljoner invånare)
Befolkning: 15 099 727 (uppskattning 2025)
Religioner: Muslimer 89,1%, kristna 6,8%, animister 1,6%
Språk: franska, pular, maninka, susu, andra modersmål; observera: cirka 40 språk talas; varje etnisk grupp har sitt eget språk
Tidszon: UTC 0
Körsida: Höger
Landsnummer: +224
Eluttag: Typ C, Typ F och Typ K
Pengar
Den lokala valutan i Guinea är guineanska franc (GNF). Från och med den 11 november 2025 är 100 GNF lika med 0,01 USD. Utöver den lokala valutan kan USD accepteras som betalning på vissa platser.
Valutaväxling kan göras på banker.
Resenärer bör vara beredda att använda kredit- eller betalkort i stadsområden och kontanter på landsbygden. Kreditkort accepteras i vissa anläggningar, men kontanter är fortfarande den föredragna betalningsmetoden. Kreditkort accepteras endast i exklusiva områden och/eller turistområden. Bankomater finns endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Bankernas öppettider är från 08:00 till 12:30 och 14:30 till 17:00, måndag till fredag. Resenärer får också endast medföra pengar på högst 100 000 GNF eller 5 000 USD eller motsvarande i euro vid utresa.
Dricks uppskattas, men förväntas inte. På restauranger, om ingen serviceavgift har lagts till, är 10 % acceptabelt i dricks.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Guinea är mindre än tillförlitlig. El drivs på 220V vid 50Hz med pluggtyp(er) C, F och K. Frekventa strömavbrott inträffar och en betydande del av befolkningen saknar tillgång till el.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Guinea. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter avresedatumet och ha en blank sida.
Medborgare i ECOWAS-länder, Burkina Faso, Mali och Niger kan resa in i Guinea med ett giltigt resecertifikat.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfria resor till Guinea : Medborgare från Algeriet, Marocko, Tunisien och ECOWAS-länder kan resa in i Guinea utan visum. Myndigheterna angav inte den maximala vistelsetiden.
Burkina Faso, Mali och Niger lämnade formellt den ekonomiska gemenskapen av västafrikanska stater (ECOWAS). ECOWAS kommer att fortsätta att tillåta medborgare i dessa länder att åtnjuta blockets privilegier, nämligen visumfria resor till medlemsländer.
e-visum
E-visum engångsvisum : Utländska medborgare från utvalda länder kan ansöka om ett e-visum för enstaka inresa som är giltigt i upp till 90 dagar.
Lokala resor
Översikt
På grund av vägarnas och biltrafikens dåliga skick i Guinea, samt bristen på fungerande kollektivtrafik i hela landet, rekommenderas utländska besökare starkt att hyra bil med chaufför under hela sin vistelse. Taxibilar är det vanligaste transportmedlet bland resenärer, men dessa är i allmänhet dyrare. Olicensierade transportörer är vanliga, medan kollektivtrafik, inklusive bussar, minibussar och bushtaxis, vanligtvis är i mycket dåligt skick, överfulla och osäkra. Ahmed Sékou Touré International Airport (CKY/GUCY) i Conakry erbjuder ett antal inrikes- och internationella flygningar.
Resesäkerhet
Flygresor
Ahmed Sékou Touré International Airport (CKY/GUCY) , även känd som Gbessia International Airport , är den största flygplatsen i Guinea som betjänar huvudstaden Conakry . Flygplatsen betjänar ett antal inrikes- och internationella flygningar och det finns ett antal flygbolag som flyger regelbundet från Europa och andra västafrikanska länder, inklusive Royal Air Maroc, Brussels Airlines, Emirates, Turkish Airlines, Tap Air Portugal, Ethiopian Airlines och Air France. Inrikesflygtrafiken är intermittent.
Taxibilar finns tillgängliga på flygplatsen, men det är säkrare att låta en betrodd chaufför eller ett uthyrningsföretag möta dig på flygplatsen. De större hotellen i staden erbjuder transfer till flygplatsen och det är säkrare att ta dessa.
Gränser och inträde
Gränsstängningar: Sjögränserna är stängda tills vidare, förutom för varutransporter. Landgränserna är öppna.
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder: Myndigheterna införde övervakningsåtgärder vid landets införselpunkter tills vidare för att begränsa införseln av mpox.
Vägresor
Trafiken går på höger sida av vägen. Förare i Guinea tenderar att vara dåligt utbildade och ignorerar rutinmässigt trafikreglerna. Guineas vägnät är underutvecklat och osäkert. De flesta vägar är oasfalterade, obelysta och dåligt underhållna. Endast cirka 30 procent av vägarna är asfalterade. Boskap vandrar ofta ut på vägar utanför huvudstaden, vilket gör nattliga resor farliga. Guinea har många vägspärrar som upprättats av polis eller militär, vilket gör resor inom och mellan städer svåra, särskilt på natten. Under regnperioden från maj till oktober förvärrar översvämningar redan dåliga vägar, vissa tillfälligt oframkomliga. Vägassistans finns inte tillgänglig i Guinea, och bränslebrist är vanligt i hela landet.
Guinea har inga hastighetsbegränsningar på nationell nivå, men generellt sett rekommenderas förare att inte köra över 60 km/h i stadsområden.
Tågresor
Conakry Express-tåglinjen går via flera stationer i Conakry. Resenärer uppmanas att vara försiktiga när de reser med denna linje; småstölder och brottslighet är höga runt järnvägsstationerna, och tjänsten kan vara oregelbunden.
Kollektivtrafik
Bussar: Guinea har ett otillräckligt och dåligt organiserat kollektivtrafiksystem. Trots detta finns det ett fåtal busslinjer i drift, särskilt mellan hamnen och förorterna. Bussarna är ofta dåligt underhållna, långsamma och går sällan. Annan kollektivtrafik består i allmänhet av oreglerade och odeklarerade privata och individuellt ägda fordon.
Minibussar: Minibussar, eller "magbanas", är något billigare än taxibilar men är långsammare, överbelagda och har en hög olycksfrekvens. De avgår också bara när de är fulla och kör vanligtvis längs huvudvägarna.
Taxibussar eller delade taxibilar är det främsta sättet att ta sig runt i Conakry och mellan städer. Vanligtvis består dessa av små bilar och större skåpbilar, och de är i allmänhet inte särskilt säkra, dåligt underhållna och överfulla.
Taxibilar: Taxibilar finns tillgängliga och kan användas i Conakry och för resor mellan städer. Dessa är generellt sett prisvärda, men resenärer rekommenderas att förhandla om priser innan de ger sig av och aldrig betala för resan förrän de når destinationen. Om du måste använda motorcykel eller moped är det lämpligt att använda hjälm. Appar för samåkning, som Yango och Heetch, är säkrare och mer pålitliga än traditionella taxibilar.
Biluthyrning: Biluthyrning finns i Conakry , men är generellt dyr. På grund av farliga körförhållanden och dålig väginfrastruktur rekommenderas resenärer att endast hyra bilar med förare. Om man hyr en bil utan förare rekommenderas resenärer att hyra fyrhjulsdrivna fordon och endast köra under dagen.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Cape Town
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.