
Reseförsäkring Indonesien
* Kvalitén på vårdinrättningarna i Indonesien varierar kraftigt. Många experter avråder dessutom från att låta göra kirurgiska ingrepp i landet. Vissa utländska medborgare väljer att resa till Singapore eller Australien för att få behandling vid allvarligare skade- eller sjukdomsfall.
* Utbrott av denguefeber förekommer i Indonesien, bl.a. på populära turistresmål som Bali och Jakarta.
Indonesien är beläget i Sydostasien och Oceanien och består av mer än 13 000 öar, vilket gör det till världens största ögrupp. I huvudstaden Jakarta, belägen på ön Java, kan man ta del av en storstad med puls och moderna byggnader som mixas samman med landets långa kultur och historia. Perfekt för dig som vill ha lite av varje.
Den mest kända ön, åtminstone för svenska resenärer, är dock Bali. Hit åker många för att njuta av sol och bad, snorkling och svalka sig i vackra vattenfall. Men det är också platsen för arkitektur som minst sagt är häpnadsväckande. Några exempel är Gate of Heaven, tempel som Tirta Empul, Tanah Lot och Uluwatu, samt risterrasserna i Jatiluwih som listats av UNESCO. För dig som är lite mer äventyrlig finns det också en hel del att hitta på, som exempelvis forsränning.
Inför din resa till Indonesien så rekommenderar vi att du uppdaterar dig om väderförhållanden. Landet är relativt säkert, men naturkatastrofer kan förekomma. Sjukvården håller inte samma standard som i Sverige, inte heller på de större öarna, och det är bra att ha koll på sjukhusen i närheten för att veta var närmsta hjälp finns. Innan du reser till Indonesien är det därför bra att du skaffar en reseförsäkring som skyddar dig om något oväntat skulle inträffa.
Översikt
Huvudstad: Jakarta (11,249 miljoner invånare)
Befolkning: 277 534 122 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Bekasi (3,729 miljoner invånare); Surabaya (3,044 miljoner invånare); Depok (3,041 miljoner invånare); Bandung (2,674 miljoner invånare); Tangerang (2,514 miljoner invånare)
Religioner: muslimska, protestantiska, romersk-katolska, hinduiska, andra (inklusive buddhister och konfucianska)
Språk: Bahasa Indonesia, engelska, holländska, lokala dialekter (javanesiska); Obs: mer än 700 språk används i Indonesien
Tidszon: UTC+7
Körsida: Vänster
Telefonnummer: +62
Elkontakt(ar): Typ C och Typ F
Pengar
Den lokala valutan i Indonesien är indonesiska rupier (IDR). Från och med den 3 juni 2025 motsvarar 100 IDR 0,01 USD. Utöver den lokala valutan kan USD accepteras som betalning på vissa platser.
Valutaväxling kan göras på banker, växlingskontor och kiosker.
Resenärer bör vara beredda att använda kredit- eller betalkort i stadsområden och kontanter på landsbygden. Kreditkort accepteras i vissa anläggningar, men kontanter är fortfarande den föredragna betalningsmetoden. Kreditkort accepteras endast i exklusiva områden och/eller turistområden. Bankomater finns endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Dricks förväntas inte. Dricks på 10–15 % av den totala notan är lämpligt på restauranger, om det inte ingår i serviceavgiften. Avrunda uppåt för taxibilar. Dricks bärare, piccoloer och städpersonal med växel.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Indonesien är pålitlig. Elektriciteten går på 220V vid 50Hz med pluggtyp(er) C och F. Elförsörjningen i städer är generellt god, även om avbrott förekommer. Fler problem kan uppstå i avlägsna landsbygds- eller öområden. De som reser med bärbara datorer eller mobiltelefonladdare kanske vill ta med sig överspänningsskyddsutrustning.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Indonesien. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha två tomma sidor.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Resenärer kan kvalificera sig för viseringsundantag, men detta kräver att en säkerhetskontroll eller resetillstånd genomförs före avresan. Ett visum vid ankomst är på plats för utvalda resenärer, men beror ofta på nationalitet, resemål och inresehamn. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfritt inträde till Indonesien : Medborgare i utvalda länder kan resa in i Indonesien utan visum i upp till 30 dagar utan möjlighet att förlänga sin vistelse.
e-visum
E-visum : Utländska resenärer som avser att resa in i Indonesien för turism, släktträffar, sociala evenemang och affärsrelaterade resor kan ansöka om ett e-visum för besökare (D1-visum eller C1-visum) som är giltigt i upp till 60 dagar. Visumets giltighet är förlängbar. Resenärer kan också ansöka om ett engångsvisum för besökare via närmaste indonesiska ambassad.
Visum vid ankomst
e-VoA : e-VoA (elektroniskt visum vid ankomst) är tillgängligt för utvalda medborgare och kan även erhållas vid ankomst till många inträdeshamnar. Resenärer som innehar detta visum kan besöka Indonesien för en 30-dagars vistelse med syftet med turism, regeringsbesök, affärsrelaterade besök och varuinköpsbesök.
Lokala resor
Översikt
Bussar, taxibilar, tåg och järnvägar är gångbara former av kollektivtrafik i stadsområden. Generellt sett är taxibilar och samåkningstjänster online de mest bekväma och pålitliga transportsätten för resor inom städer, eftersom bussarna ofta är överbelastade. Självkörande alternativ kan vara osäkra eftersom den indonesiska vägtrafiken är hårt trafikerad och förhållandena är svåra att köra, särskilt utanför stadskärnor. För resor mellan städer är flyg det säkraste och snabbaste alternativet, eftersom bussar är benägna att drabbas av olyckor på grund av försummelse av säkerhetsåtgärder. Färjor finns tillgängliga för resor mellan öar men är väderberoende och känsliga för olyckor.
Resesäkerhet
Flygresor
Indonesiens tre huvudflygplatser är Jakartas Soekarno-Hatta International Airport (SHIA) (CGK/WIII) , Balis I Gusti Ngurah Rai International Airport (DPS/WADD) och Surabayas Juanda International Airport (JIA) (SUB/WARR) . Lokala flygplatser är utbredda över hela Java , Kalimantan , Sulawesi , Sumatra , Bali , Lombok , Flores och andra avlägsna öar.
De flesta kommersiella flygen har flyttats från Husein Sastranegara International Airport (BDO/WICC) i Bandung till Kertajati International Airport (KJT/WICA) i Majalengka , som också betjänar Bandung, West Java-provinsen .
Garuda Indonesia och Lion Air är Indonesiens största flygbolag och opererar flyg till inrikes, regionala och internationella destinationer. Indonesia Air Asia erbjuder billiga priser för regionala destinationer. Flygplatserna Soekarno Hatta och Ngurah Rai har tillräckliga och bekväma faciliteter, medan de flesta andra flygplatser i Indonesien är enkla och kompakta med någorlunda moderna faciliteter.
Flygplatsinfrastruktur och tjänster utanför Java och Bali kämpar för att hålla jämna steg med den snabbt växande flygsektorn. Det saknas investeringar i markvarningssystem och väderdetektorer, som kan upptäcka farliga vindar, och få indonesiska flygplatser är utrustade med instrumentlandningssystem (ILS) som hjälper till att vägleda piloter vid dålig sikt. Ankommande flyg till Jakartas Soekarno-Hatta flygplats upplever ofta förseningar på grund av tung trafik orsakad av smog eller dis.
Flygresor är fortfarande det enda snabba sättet att resa långväga inom Indonesien, och även om användning av indonesiska flygbolag inte särskilt rekommenderas för internationella resor, är det ofta säkrare för inrikesresor än sjö- eller landvägsalternativ.
Det finns flera alternativ för kollektivtrafik från terminalbyggnaderna, såsom bussar och taxibilar. Online-taxibilar, nämligen Gojeg, Grab och Maxim, rekommenderas dock mer eftersom de är billigare på grund av deras fasta pris. Ta inte taxibilar som erbjuds av gatuförsäljare inne i terminalbyggnaden, eftersom du sannolikt kommer att debiteras för mycket. Tåg som förbinder den internationella terminalen på Soekarno-Hatta flygplats och stadens centrum finns också tillgängliga. Om du är bokad på ett större hotell eller reser i affärer är det vanligt att en chaufför skickas för att möta dig. Bekräfta detta före avgång.
Gränser och inträde
Inträdesavgifter: Myndigheterna inför en turistskatt för utländska medborgare som reser in i Bali- provinsen som turister. Avgiften träder i kraft omedelbart som ett led i arbetet med att förbättra naturvårdsinsatserna. Turistavgiften kostar 150 000 IDR (9,5 USD) och kan betalas online eller på flygplatsen eller hamnen.
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder:
Myndigheterna har tills vidare infört screeningåtgärder för covid-19- och impotensrelaterade fall för resenärer, särskilt utländska medborgare, vid ankomsthamnar över hela landet, inklusive Soekarno-Hatta flygplats (CGK/WIII) som betjänar Jakarta , på grund av ökningen av covid-19-fall i flera länder och för att förhindra spridning av virusen. De som befinner sig på flygplatsen med tecken eller symtom på en infektionssjukdom kommer att genomgå ett snabbt antigentest.
Från och med början av januari införde myndigheter hälsokontroller för resenärer på flygplatser eller hamnar i provinserna Jakarta , Yogyakarta , Riauöarna , Bali , Östra Java , Södra Sumatra och Östra Kalimantan för att förhindra att humant metapneumovirus (HMPV) sprids. Resenärer som är på väg till Bali-provinsen från Kina eller Malaysia måste fylla i en hälsodeklaration före avresa.
Vägresor
Trafiken i Indonesien går på vänster sida av vägen. Körförhållandena varierar i hela landet; vägarna som förbinder större städer och längs kusten är generellt i gott skick, medan de flesta vägar utanför stadsområden är dåligt underhållna. Trafikstockningar är vanliga, särskilt i Stor- Jakarta . Körning kan vara farligt på natten och under regnperioden på grund av dålig skyltning och otillräcklig belysning. Det allmänna körbeteendet är dåligt och trafikreglerna följs eller upprätthålls sällan; lokalbefolkningen är känd för att köra oregelbundet och ignorera trafikskyltar.
Resenärer bör alltid följa lokala hastighetsbegränsningar, även om dessa kan variera. Generellt sett är hastighetsbegränsningarna 50 km/h i stadsområden, 80 km/h på intercity-vägar och 100 km/h på motorvägar. Motorcyklister är en vanlig trafikfara och motorcykelolyckor är vanliga då motorcyklister väjer in och ut ur tät, snabb trafik; motorcyklister kan bli konfrontativa om de konfronteras. Vid en olycka och för att undvika en fientlig reaktion och potentiellt våld rekommenderas resenärer att stanna kvar i fordonet och vänta på polisen. Var varnade för att utlänningar sannolikt kommer att befinnas som skyldiga vid en olycka.
Tågresor
Långdistanståg (kereta api) finns tillgängliga på Java och Sumatra , och priserna är för närvarande jämförbara med flygpriser för liknande resor. Även om det finns risk för olyckor, förseningar och stölder på järnvägsnätet är tågen i allmänhet säkra för besökare. Om du väljer att resa med tåg, förvara alltid värdesaker i ett pengbälte och undvik att lämna dina väskor utan uppsikt. Det rekommenderas att du köper en biljett i "Executive Class" eftersom "Economy Class" kan vara extremt obekväm på grund av överbeläggning och dåliga sittplatser.
Pendeltåg går också i Storjakarta och Yogyakarta , vilket kompletterar järnvägen mellan städerna. Det finns cirka 93 järnvägsstationer som förbinder Jakarta , Bogor , Depok och Bekasi i Västjava-provinsen, samt städerna Tangerang och södra Tangerang i Banten-provinsen. Jakarta byggde nyligen Mass Rapid Transit-systemet, som förbinder områden i centrala Jakarta och södra Jakarta med 13 stationer, vanligtvis underjordiska. Staden planerar att utöka systemet till att omfatta fler områden i Storjakarta. Biljetter (i kortform) kan köpas på stationen.
Kollektivtrafik
Färjor och båtar: Färjor är ett vanligt transportmedel mellan öarna och det finns även reguljära internationella förbindelser till Singapore och Malaysia. Färjetrafiken håller sig dock sällan till tidtabeller och turerna kan ändras utan föregående meddelande. Säkerhetsåtgärderna är minimala och uppfyller inte alltid internationella standarder. Färjor kan vara överbelastade med passagerare och bilar och är ofta dåligt underhållna mekaniskt. Gå inte ombord på fartyg som är överfulla eller ser sjöodugliga ut. Om du tar en färja rekommenderas det att du placerar dig på däck nära relingen och i händelse av en nödsituation hoppar så långt ut och bort från fartyget som möjligt. Stanna inte under däck. Om du går ombord med ett fordon, sitt inte i det. Om du räknar med att göra ett antal färjeresor kanske du vill köpa din egen flytväst, eftersom färjor vanligtvis saknar säkerhetsutrustning.
Bussar: Offentliga bussar är ett billigt sätt att ta sig runt i städer och regioner, även om ficktjuvar är mycket vanliga. Skydda dina tillhörigheter noggrant; förvara mindre värdesaker i ett pengabälte och lämna aldrig väskor på golvet eller i obevakade bagageförvaringsutrymmen. Utländska medborgare som åker kollektivt kommer sannolikt att dra till sig uppmärksamhet eftersom de flesta internationella resenärer inte använder kollektivtrafiken. Större städer och stadsområden, särskilt i Storjakarta, Yogyakarta och Bandung, har sett förbättringar av busstrafiken inom staden, med nyare bussar i drift och busstationer som byggs. TransJakarta är Jakartas bussresesystem som kör på ett eget utsett körfält, vilket gör det till ett gångbart alternativ för att kringgå tung trafik.
Nattbussar för långa sträckor rekommenderas inte, eftersom stölder är vanliga. Tjuvar väntar på att deras offer somnar innan de rotar igenom väskor och fickor. Olyckor orsakade av trötta förare inträffar också regelbundet. Resenärer rekommenderas att välja ett välrenommerat företag och undvika resor över natten. Bussar kan också hyras och rekommenderas för grupper om åtta eller fler. De är luftkonditionerade, rena och har en chaufför.
Taxibilar: Online-samåkningstjänster, nämligen Gokjek, Grab och Maxim, är det säkraste och mest pålitliga sättet att resa inom staden eller inom provinsen eftersom de har en fast biljettpris och följer strikta säkerhetsprotokoll. Dessa onlinetaxibilar rymmer vanligtvis upp till fyra passagerare per bil, men de har även mopedalternativ för en enda passagerare eller större stadsjeepar eller skåpbilar, som rymmer upp till 10 passagerare. Kontrollera alltid att fordonets registreringsskylt matchar det som visas i appen, eftersom bedragare kan försöka utge sig för att vara en online-taxiförare.
Traditionella taxibilar är allmänt tillgängliga i stadsområden, men på landsbygden kan de behöva bokas i förväg. Markerade taxibilar är i allmänhet ett säkert och pålitligt transportmedel i stadsområden; inofficiella taxibilar bör undvikas. Be alltid din chaufför att använda taximeter; om taxin inte har en taximeter eller om chauffören påstår att den är "rusak" (trasig), förhandla om priserna före avgång eller ta en annan taxi. Det är osannolikt att chaufförerna talar engelska, förutom på Bali , så var så tydlig som möjligt med din destination innan du ber om hjälp.
Taxibilar får inte ta upp ytterligare passagerare. Om de gör det, stig av när det är säkert att göra det. För att förhindra stöld av dina väskor eller rånförsök när du står i stillastående trafik, lås dörrarna när du är inne. Resenärer rekommenderas att använda samåkningsappar eftersom de ofta är billigare, fordonen är rena och bekvämare än vanliga taxibilar och deras förare är vänliga och professionella.
Becaks är trehjuliga, människodrivna taxibilar för korta sträckor, vilka numera inte används lika ofta på grund av statliga restriktioner. Detta transportsätt är endast vanligt i turistområden och är vanligtvis dyrare än andra kollektivtrafiksätt.
Ojek (mopeder med förare) bör endast tas om det inte finns några tillgängliga mopedförartjänster online. Det finns Ojek-stolpar (Pos Ojek) markerade med en enkel skylt. De är billigare än taxibilar och du bör förhandla om biljettpriset. Du måste bära hjälm som passagerare, och det är bäst att köpa din egen, eftersom de som tillhandahålls kan vara av dålig kvalitet.
Biluthyrning: Hyrbilar finns tillgängliga för de som har ett internationellt körkort, eller de som är villiga att göra provet på polisstationen. "1-dags körkort" är tillgängligt för utländska medborgare på Bali och kan förlängas under vistelsens längd. Om du reser till en större stad kan du förhandsboka hyrbil via en byrå. Fyrhjulsdrivna fordon rekommenderas framför sedaner på grund av många vägars skick. Motorcyklar finns också allmänt tillgängliga för uthyrning.
Det är vanligt att ordna med en chaufför och detta kan göras via de flesta hotell. Utländska medborgare får alltid ett högre pris än lokalbefolkningen. Det finns vanligtvis utrymme för förhandling om det offererade priset. Om destinationen är övernattning förväntas du ordna boende och grundläggande måltider för din chaufför. Det kan tillkomma en separat avgift för bränsle.
Rörelsekontrollorder
Indonesien har cirka 130 aktiva vulkaner. Myndigheterna tilldelar varningsnivåer för var och en baserat på dess aktivitet och volatilitet.
- Nivå fyra: Människor får inte vistas inom en radie av sju kilometer från vulkanens krater.
- Nivå tre: Det är inte tillåtet att vistas inom en radie av fyra kilometer från vulkanens krater.
- Nivå två: Det är inte tillåtet att vistas inom en radie av två kilometer från vulkanens krater.
- Nivå ett: Vulkanen är vilande eller stabil. Områdena nära kratern är relativt säkra.
Information om realtidsvarningsnivåer för aktiva vulkaner i landet finns här .
Tjänstemän stängde av tillfartsvägarna till byarna Nawokote , Padang Pasir och Klantanlo i Wulanggitang-distriktet i provinsen East Nusa Tenggara, eftersom de ligger inom en radie av fyra kilometer från den aktiva vulkanen Lewotobi Laki-laki.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Bangkok
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.