Reseförsäkring Israel
Som turist är det viktigt att komma ihåg att man har ett ansvar för sin egen resa och säkerhet. En av de viktigaste åtgärderna man kan ta på egen hand är att se till att man har en giltig reseförsäkring om man skulle bli sjuk eller skada sig.
Israels huvudstad Jerusalem är hem till många välbesökta platser. Bland dessa finns Klagomuren, stadens gamla delar samt Heliga gravens kyrka. För den som vill känna historiens vingslag så är detta ett utmärkt resmål att ta del av. För dig som längtar till storstadens puls, livliga nattklubbar och kulinariska upplevelser så är Tel Aviv ett bra alternativ. Naturligtvis kan du också här ta del av historia och klassisk arkitektur, men det är också platsen dit många kommer för att njuta av sol och bad och ta del av festligheter. Det är en öppen och modern stad som välkomnar alla, precis som de är.
Vill du ta del av natur så bör du ta dig till Masada. Här hittar du bland annat Döda havet och Masada National Park, som är med på UNESCO:s världsarvslista. Här får du en inblick i den romerska historian samtidigt som du kan ta del av en imponerande utsikt från de antika lämningarna.
Resande till Israel bör vara medvetna om att det kan förekomma ficktjuveri i städerna, och du bör därför ha koll på dina tillhörigheter. Håll dig uppdaterad om det allmänna säkerhetsläget i olika delar av landet genom att läsa på hos UD. Inför din resa till Israel är det bra om du ser över din reseförsäkring, så att den möter de behov du har under din vistelse.
Översikt
Huvudstad: Jerusalem (970 000 invånare)
Befolkning: 9 174 520 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Tel Aviv Yafo (4,421 miljoner invånare); Haifa (1,174 miljoner invånare)
Religioner: judar, muslimer, kristna, druser
Språk: hebreiska, arabiska, engelska (vanligast använda främmande språk)
Tidszon: UTC+2; sommartid: +1 timme, fredag före sista söndagen i mars, slutar sista söndagen i oktober
Körsida: Höger
Telefonnummer: +972
Elkontakt(ar): Typ H
Pengar
Den lokala valutan i Israel är nya israeliska shekel (ILS). Den 24 september 2024 är 100 ILS lika med 26,42 USD.
Valutaväxling kan göras på banker, växlingskontor och hotell.
Resenärer bör vara beredda att använda antingen kontanter eller kredit- eller betalkort för att göra betalningar. Kreditkort är allmänt accepterade. Uttagsautomater finns på de flesta ställen.
Betalning i utländsk valuta kan befria resenärer från moms på vissa tjänster och inköp.
Tipsservrar 10-15% på restauranger. Dricks för taxichaufförer förväntas inte.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Israel är pålitlig. El fungerar på 230V vid 50Hz med pluggtyp(er) H.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Israel. Passet måste vara giltigt under vistelsen och ha en tom sida.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Resenärer kan kvalificera sig för viseringsundantag, men detta kräver att en säkerhetskontroll eller resetillstånd genomförs före avresan. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfria resor till Israel : De flesta utländska medborgare från utvalda länder, inklusive Storbritannien och USA, får resa in i Israel utan visum i upp till 90 dagar. Resenärer rekommenderas att rådgöra med israeliska konsulära representanter före avresan.
Från och med 1 juli till 31 december tillåter israeliska tjänstemän utländska medborgare som är berättigade att resa in i Israel visumfritt att ansöka om elektroniskt resetillstånd (ETA-IL) . Under denna period kommer ETA-IL att förbli i pilotfasen, vilket innebär att ETA-IL-ansökningar kommer att vara frivilliga och avgiftsbefriade. ETA-IL kommer att vara giltig i två år.
Från och med den 1 januari 2025 kommer myndigheterna att kräva att alla utländska medborgare som är berättigade att resa in i Israel visumfritt ska ha ett giltigt ETA-IL för att resa in i Israel för besök på upp till 90 dagar. Alternativt kan dessa resenärer få ett israeliskt visum.
Visumfritt till Israel för medborgare i Seychellerna : Medborgare från Seychellerna får resa in i Israel utan visum. Information om viseringsfrihetens giltighetstid fanns inte omedelbart tillgänglig.
Visa undantag
Visumbefrielse för amerikanska medborgare registrerade som bosatta i Gaza : USA-medborgare som är listade i det palestinska befolkningsregistret för Gaza och har tillbringat mer än 50 procent av de senaste fem åren i Gaza får resa in i Israel i upp till 90 dagar utan visum. Mer information finns här och här .
Visum
Visum för kortare vistelse : Utländska medborgare som vill resa in i Israel för kortare vistelser (0-90 dagar), inklusive affärsverksamhet, behöver ett visum för att tillåtas inresa.
Lokala resor
Översikt
På grund av den pågående konflikten, förutse potentiella förändringar av tidtabeller och oförutsedda störningar i kollektivtrafiken i hela landet. Offentliga buss- och tågsystem är snabba, billiga, till stor del pålitliga och erbjuder resor med täta mellanrum från större stationer till alla större städer, men det finns en ökad risk för attacker ombord på kollektivtrafiken. För korta sträckor är taxibilar ett bra alternativ, eftersom förare vanligtvis har goda kunskaper om resvägar och deras fordon är relativt väl underhållna. Vägsystemet är omfattande och väl underhållet, men höga nivåer av trafikstockningar och oberäkneliga körvanor kan göra bilkörning i Israel till en farlig upplevelse.
Resesäkerhet
Flygresor
Ben Gurion flygplats , belägen 15 km (ungefär nio miles) sydost om Tel Aviv , är den primära ingångspunkten för de flesta resenärer till Israel och tar emot flyg från många stora internationella flygbolag. En nyligen genomförd renovering har sett en betydande minskning av väntetider och förbättringar av offentliga faciliteter och bagagehantering.
Ben Gurion flygplats är nu ansluten med järnväg till det bredare kollektivtrafiknätet, och tåg går till alla större städer på kustslätten och Jerusalem med jämna mellanrum. Tågen går inte mellan fredag kväll och lördag natt, eller under tidiga morgontimmar hela veckan. Limousiner och privata taxibilar till och från flygplatsen kan ordnas genom ditt hotell, och för inkommande passagerare bör taxi ordnas genom avsändarens disk på nivå G. Cabs kommer att kosta mer efter 21:00 lokal tid och på helgdagar. Biluthyrningsdiskar finns på första våningen i East Gallery i Greeters' Hall, och kan nås via hissar som ligger till vänster om terminalen när de vetter mot utgångarna.
Under Israel och Gaza-konflikter kan flygningar genom Tel Avivs Ben Gurion International Airport ( TLV / LLBG ) störas eller ställas in på grund av risk för raketattacker i närheten av flygplatsen. Vid en eventuell framtida eskalering mellan Israel och Gaza kan det inte uteslutas att resor genom Israels primära flygplats inte kommer att påverkas.
Israels näst största flygplats, räknat i antal passagerare, är J. Hozman Airport . Det ligger i det centrala området av den södra semesterorten Eilat , bredvid väg 90 ( Arava Road ), och erbjuder charterflyg och inrikesförbindelser till och från Tel Aviv och Haifa . Flygplatsen hanterar också ett begränsat antal internationella flygningar och ligger inom gångavstånd från centrum och många stora hotell om resenärer skulle besluta sig för att avstå från en taxiresa.
Avancerade säkerhetskontroller (inklusive upprepade röntgenstrålar, svabbprover för att testa för sprängämnen och långa förhör) bör förväntas för flygningar till Israel. På Tel Avivs flygplats Ben Gurion förhörs passagerare - i synnerhet icke-israeler - utförligt av välutbildade kontrollanter medan civilklädda säkerhetstjänstemän tittar på misstänkt beteende. Passagerare rekommenderas att anlända till flygplatsterminalerna med tillräckligt med tid för att klara säkerhetskontrollerna. Israels nationella flaggskepp, El Al, kräver att passagerare anländer minst tre timmar före avgång för att kontrollera bagage, fråga passagerare om resans natur och syfte och för att fråga om packat bagage. Passagerare kommer också att uppmanas att lämna uppgifter om sina kontakter i landet och var de kommer att vistas.
Palestinska identitetskortinnehavare med tillfälligt uppehållstillstånd i de palestinska territorierna bör kontrollera de senaste in- och utresebestämmelserna, eftersom sådana kortinnehavare tidigare har nekats inresa till Israel. Det bör också noteras att alla utländska medborgare med israeliska stämplar på sina pass kommer att avvisas om de försöker resa till många arabiska nationer. Resenärer som har passstämplar från Syrien, Libanon eller andra länder som officiellt är i krig med Israel bör förvänta sig att bli förhörda och genomsökta.
Luftrum
På grund av de pågående striderna mellan Israels försvarsstyrkor (IDF) och militanta grupper i Gaza och södra Libanon, har många flygbolag avbrutit flygningar från oktober 2023 tills vidare. Vissa flygbolag, inklusive Etihad Airways, flydubai, Red Wings, Azimuth, Airzena, HiSky, Uzbekistan Airways, Hainan Airlines, Brussels Airlines, Wizz Air och ITA återupptog begränsade flygningar.
Flygstörningar på grund av konflikter mellan Hamas-Israel och Israel-Iran:
Från och med den 14 oktober avbröt Air Canada flygningar mellan Toronto Pearson International Airport (YYZ/CYYZ) i Kanada och Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) i Israel. Dessutom fortsätter flygbolaget att ställa in flygningar mellan Ben Gurion flygplats och Kanadas flygplats Montréal-Pierre Elliott Trudeau (YUL/CYUL) till ett ospecificerat datum sommaren 2025.
Arkia ställde in flygningar mellan Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) och Marrakech Menara Airport (RAK/GMMX) i Marocko tills vidare.
TUI-flyget Belgien stoppade flygningar mellan Belgiens Antwerpens internationella flygplats (ANR/EBAW) och Tel Aviv Ben Gurion-flygplatsen (TLV/LLBG) till och med den 24 september. TUI Fly Belgiums webbplats visar inte längre flygtjänster mellan Tel Aviv och alla andra flygplatser.
Lufthansa Group stängde av alla sina flygningar till Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) till minst den 31 oktober.
Virgin Atlantic stoppade flygningar till Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) till minst 8 oktober.
Azerbaijan Airlines avbröt flygningar till Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) tills vidare.
LOT Polish Airlines stängde av flyg till Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) till och med minst 6 oktober.
British Airways avbröt flygningar till Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) till och med minst 26 oktober.
Cathay Pacific stoppade flygningar mellan Hongkong och Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) till och med den 27 mars 2025.
Finnair stoppade alla sina flygningar till Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) till minst den 29 oktober.
El Al stoppade flygningar mellan Marrakech Menara Airport (RAK/GMMX) i Marocko och Tel Avivs Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) i Israel till och med november.
Till och med åtminstone den 8 oktober ställde Air France och Transavia in sina flygningar till och från Tel Avivs Ben Gurion International Airport (TLV/LLBG).
El Al stoppade flygningar mellan Dublin Airport (DUB/EIDW) i Irland och Tel Avivs Ben Gurion Airport (TLV/LLBG) till och med november.
American Airlines ställde in flygningar mellan Tel Avivs Ben Gurion flygplats (TLV/LLBG) och flygplatser i USA (USA), inklusive New Yorks John F. Kennedy International (JFK/KJFK) och Dallas Fort Worth (DFW/KDFW), till kl. minst 1 april 2025.
easyJet-flyg till och från Tel Avivs Ben Gurion-flygplats (TLV/LLBG) förblir inställda till åtminstone den 29 mars 2025.
Med verkan från den 1 april tills vidare ställde El Al in alla flygningar mellan Sydafrika och Tel Avivs Ben Gurion internationella flygplats (TLV/LLBG).
Från och med den 31 december kommer KLM att ställa in alla direktflyg mellan Nederländernas Amsterdams flygplats Schiphol (AMS/EHAM) och Tel Aviv Ben Gurion flygplats (TLV/LLBG) i Israel.
Gällande till åtminstone den 7 oktober ställde Ethiopian Airlines in sina flygningar till och från Tel Avivs Ben Gurion International Airport (TLV/LLBG).
Från och med den 13 oktober har Aegean Airlines ställt in flygningar till Tel Avivs Ben Gurion International Airport (TLV/LLBG).
Tills vidare har United Airlines avbrutit flygningar till Tel Avivs Ben Gurion International Airport (TLV/LLBG).
Tills vidare avbröt Air India flygningar till Tel Avivs Ben Gurion internationella flygplats (TLV/LLBG).
Gällande till åtminstone den 26 oktober, avbröt Ryanair sina flygningar till och från Tel Avivs Ben Gurion International Airport (TLV/LLBG).
Med verkan till åtminstone den 26 oktober ställde Vueling in sina flygningar till och från Tel Avivs Ben Gurion International Airport (TLV/LLBG).
Gällande till åtminstone den 31 oktober, avbröt AirBaltic sina flygningar till och från Tel Avivs Ben Gurion internationella flygplats (TLV/LLBG).
Bulgaria Air avbröt sina flygningar till och från Tel Avivs Ben Gurion internationella flygplats (TLV/LLBG) med verkan till åtminstone den 31 oktober.
Till och med åtminstone den 31 oktober ställde ITA Airways in sina flygningar till och från Tel Avivs Ben Gurion International Airport (TLV/LLBG).
Med verkan fram till åtminstone den 31 december avbröt Delta Air Lines sina flygningar mellan New Yorks JFK International Airport (KJFK/JFK) i USA (USA) och Tel Avivs Ben Gurion Airport (TLV/LLBG).
Med verkan fram till åtminstone den 7 oktober avbröt Air Europa sina flygningar mellan flygplatsen Adolfo Suárez Madrid–Barajas (MAD/LEMD) i Spanien och Tel Avivs internationella flygplats Ben Gurion (TLV/LLBG) i Israel.
Vissa flygbolag, som TAROM, bekräftar inte förlängningen av flygavstängningen, men rapporter tyder på att deras flygningar förblir inställda eller mestadels inställda.
Repatrieringsflygningar utförs av militär- och charterplan av vissa länder och vissa flygbolag som Korean Air, Qantas och Fiji Airways. Israeliska flygbolagen El Al, Arkia och Israir har ökat antalet flygningar.
Begränsning av luftrummet
Luftfartsmyndigheterna förlängde stängningen av israeliskt luftrum från Hadera-området i Haifadistriktet norrut till gränsen till Libanon minst 20:59 lokal tid (17:59 GMT) den 30 september, på grund av den pågående säkerhetssituationen mitt i sammandrabbningarna med Hizbollah. Stängningen förväntades inte påverka internationella eller lokala flygningar; det gäller främst lätta flygplan.
Gränser och ingång
Från och med den 1 januari 2025 kommer myndigheterna att kräva att alla utländska medborgare som är berättigade att resa in i Israel visumfritt, vilket inkluderar medborgare från cirka 100 länder, inklusive USA och Tyskland, ska inneha ett giltigt elektroniskt resetillstånd (ETA-IL) för att komma in i Israel för besök på upp till 90 dagar.
Konfliktrelaterade restriktioner
Land- och sjögränser är för det mesta öppna. Kung Husseins (Allenby Bridge) gränsövergång kan vara stängd när som helst på grund av pågående sammandrabbningar mellan de israeliska försvarsstyrkorna och Hamas-militanter. Överfarten är stängd på lördagar. Det kan finnas begränsningar för antalet passagerare och bussar. Turister får komma in fram till tre timmar innan terminalen stänger.
Från den 8 september stängde israeliska myndigheter landövergångar med Jordanien , inklusive:
- Yitzhak Rabin korsar mellan Israels Eilat , södra distriktet och Jordaniens Aqaba-guvernement
- Jordandalens korsning mellan Israels Beit She'an , norra distriktet och Jordaniens Irbid-guvernement , efter en tidigare skottattack vid Allenby-korsningen som dödade tre israeler.
Från den 9 september öppnade tjänstemän igen King Hussein Bridge (Allenby-övergången) mellan Västbankens Jeriko och Jordaniens Balqa-guvernement
Israels armé rekommenderade att inte resa genom gränsövergången till Jeriko , som förbinder Israel och Västbanken .
Resenärer kan kolla de senaste uppdateringarna här .
Cruise Lines upphängning
Flera kryssningsrederier har avbrutit verksamheten i Israel och många resplaner har ändrats eller ställts in på grund av den pågående konflikten i landet. Kontakta kryssningstjänstemän för uppdateringar och möjliga återbetalnings-/ombokningsalternativ.
Vägresor
Israel har ett omfattande, välskött vägsystem med flerfiliga motorvägar som förbinder alla större städer och de flesta städer. Vägar inom städer är dock ofta av mycket lägre standard. Detta gäller särskilt i arabiska städer och byar och i utkanten av landsbygdssamhällen där täta vägar ofta förvandlas till grusspår oväntat. Därför rekommenderas det starkt att skaffa full försäkring för fordonsuthyrning.
Israeliska förare har ofta ringa hänsyn till körlagar - de smiter ofta mellan körfälten i höga hastigheter och utan att markera, följer inte alltid förare-fotgängarlagarna och upprepade gånger baklucka och helljusfordon framför för att passera på natten. Vägar med ett körfält i vardera riktningen är särskilt farliga, eftersom otåliga förare tenderar att rycka ut framför mötande trafik för att köra om, även där det finns en blind kurva direkt framför. De flesta olyckor i Israel orsakas av dålig körstandard snarare än dåligt väglag.
Att köra under vinterns första regn kan vara särskilt farligt med tanke på den halta beläggningen av damm på vägarna och det faktum att de flesta israeliska förare har begränsad erfarenhet av att köra under sådana förhållanden. Om du kör i södra Negev-öknen under vintermånaderna är det viktigt att vara medveten om att översvämningar är vanliga efter regn och orsakar många olyckor. Israelisk lag kräver användning av säkerhetsbälten och förbjuder användning av mobiltelefoner för förare.
Om du tänker köra från kustvägarna och in i mitten av landet måste du köpa en detaljerad färdkarta över Israel. Den främsta anledningen till detta är att undvika att förirra sig in på Västbanken, men också för att meddela resenärer att nya vägar ständigt byggs och utgör en viss risk.
Ett fem meter högt stålstaket har sedan dess satts upp längs 95 kilometer från gränsen mellan Israel och Egypten som en del av "timglas"-programmet. Ett skydd för att skydda fordon vid skottlossning har satts upp bredvid själva gränsen. I händelse av hög beredskap i området kommer IDF-soldater att bemanna stationer utspridda längs med gränsen, inklusive ett skyddat område för soldater och ramper för IDF-pansarfordon att skjuta från.
Det är viktigt att notera att israeliska kartor inte visar vapenvilan från 1948, vilket tydligt skiljer Israel från de palestinska områdena. Dessutom är säkerhetsstängslet på Västbanken ofullständigt och följer på de flesta ställen inte gränsen mellan Västbanken och Israel . Det är därför viktigt för besökare att köpa en andra karta som visar den exakta rutten för vapenvilan. Utan båda kartorna är det mycket lätt att köra omedvetet in på Västbanken, där fordon med israeliska nummerskyltar riskerar att bli stenade och att utsättas för enstaka förbiskjutningar. De flesta hyresförsäkringsavtal kommer att vara ogiltiga om du skadar bilen i territorierna.
Järnvägsresor
Israels passagerarjärnvägssystem har genomgått en stor ombyggnad sedan slutet av 1990-talet och är nu det föredragna kollektivtrafikalternativet för de flesta israeler som bor på kustslätten.
Snabbtåg går regelbundet mellan Haifa och Tel Aviv och tar cirka en timme. Utländska medborgare som planerar att besöka städer mellan dessa två huvudnav ( Herzilya , Netanya , Hadera , Caesarea ) bör överväga lokaltåg med en pendlingstid på cirka 90 minuter. Tågtidtabeller och prisinformation tillhandahålls på engelska på stationer och på Israel Railways webbplats, https://www.rail.co.il/en . Biljetter kan köpas från biljettluckor och automater, som accepterar israeliska shekel (ILS) och stora internationella kreditkort och erbjuder ett engelskt menyalternativ.
Överbefolkning under rusningstid är ett växande problem, särskilt på fredagar och nationella helgdagar. Precis som med andra kollektivtrafiktjänster slutar tågen att gå mitt på eftermiddagen på fredagar, med en begränsad trafik som återupptas efter solnedgången på lördagskvällen. Besökare rekommenderas att planera därefter.
Under de senaste åren har det inträffat två större olyckor där höghastighetståg för passagerartåg har kört på fordon som står parkerade på järnvägsspår. Ordningsvakter är nu stationerade vid de flesta plankorsningar.
Kollektivtrafik
Bussar: Israel har en omfattande och relativt billig intercitybuss (Egged). Bussar avgår med jämna mellanrum från stora centrala busstationer och är det bästa sättet att ta sig till städer från de största järnvägslinjerna.
Det är bäst att resa med buss från Jerusalem till Tel Aviv . Bussen 405 går från Jerusalems centrala busstation till Tel Avivs centrala busstation var 10-15:e minut vid rusningstid, och buss nummer 480 länkar Jerusalem till Tel Avivs centralstation . Biljetter kan köpas från föraren eller i stationens biljettkiosker.
Taxibilar: Dessa stora skåpbilar är kända som "moneet sheroot" på hebreiska och är ofta det snabbaste transportsättet mellan städer och mindre städer. I de flesta israeliska städer avgår servicetaxibilar från utsedda parkeringsplatser nära stora busstationer eller stadskärnor, och i ett begränsat antal städer kan skåpbilar hämtas från gatan. Skåpbilar är dock trånga, vilket gör dem till ett dåligt alternativ för längre resenärer, och bör undvikas på sena fredagseftermiddagar, när passagerare och förare har bråttom att ta sig hem. Väntetiderna, som vanligtvis är korta under dagen, beror på hur lång tid det tar för skåpbilen att fyllas med passagerare.
Även om skyltarna på den främre instrumentbrädan som indikerar servicedestinationer vanligtvis är skrivna på hebreiska, finns det ett antal engelsktalande förare som kan hjälpa besökare att hitta skåpbilar som reser till deras önskade destinationer.
Priserna är fasta och stiger något på sabbaten, då dessa taxibilar är den enda kollektivtrafiken i drift. Betalning sker genom att skicka pengar vidare till föraren när taxin väl är i rörelse. Sheroot-service är vanligtvis billigare (med cirka 10 %) och mer tillmötesgående än busstjänster på samma rutt.
Taxibilar är allmänt tillgängliga i de flesta städer utanför rusningstid och tenderar att vara rena, bekväma och väl underhållna.
Alla hytter är mätta och de flesta förare är ärliga, men det har förekommit rapporter om att turister har debiterats orimliga priser.
Intercity-priser är ofta föremål för förhandlingar. Det är lämpligt att antingen gå igenom trafikledare för att undvika överdebitering eller att komma överens om ett pris innan du sätter dig i en taxi. Dricks är inte nödvändigt, och mätarkvitton bör tillhandahållas för oförhandlade priser.
Riskline har inte fått några anmälningar om sexuella trakasserier av ensamstående kvinnor från förare.
Biluthyrning: Stora internationella fordonsuthyrningsföretag, inklusive Avis, Budget, Sixt och Hertz, verkar alla inom Israel i konkurrens med det stora israeliska företaget Eldan och andra mindre operatörer. Alla är pålitliga, även om priserna kan vara ganska höga. Full försäkring krävs för många bilklasser.
Biluthyrning kan göras på företagens hemsidor före ankomst. Besökare bör dock notera att Ben Gurion och Eilats flygplatsers hämtning och avlämning är föremål för extra avgifter. Som en allmän punkt bör besökare också notera att det är viktigt att boka hyrbilar i god tid, särskilt kring religiösa och nationella helgdagar.
Rörelsekontrollorder
Myndigheterna kan förbjuda offentliga sammankomster av mer än 1 000 personer i vissa delar av landet, särskilt i norra Israel, mitt i dess eskalerande attacker mot Libanon och den förväntade expansionen av Hizbollahs vedergällningsraketbeskjutning mot Israel. Under undantagstillståndet ges militären befogenheter att utfärda instruktioner till allmänheten, inklusive förbud mot sammankomster.
Israels försvarsstyrkor (IDF) hemmafrontskommando utfärdade nya restriktioner för att stänga stränder och begränsa storleken på sammankomster i stora delar av Israel till minst 20:00 lokal tid (17:00 GMT) den 5 oktober. Berörda områden inkluderar bland annat Jerusalem, Tel Aviv, Haifa, Carmel, Wadi Ara, Menashe, Shomron och Sharon. Mer information om de områden som berörs av åtgärden finns här .
Lockdown: Israel Defense Forces (IDF) förklarade Metula , Misgav Am , Kfar Giladi , Dovev , Tziv'on och Malkia i norra distriktet som en stängd militärzon tills vidare. Restriktionerna kommer mitt i ett IDF:s markintrång i södra Libanon mot Hizbollah.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Larnaca
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.