
Översikt
Huvudstad: Sanaa (3,292 miljoner invånare)
Befolkning: 34 449 825 (uppskattning 2024)
Övriga stadsområden: Aden (1,080 miljoner invånare); Taiz (invånare 941 000); Ibb (772 000 invånare)
Religioner: Muslimer 99,1% (uppskattningsvis 65% är sunnimuslimer och 35% är shia), övriga 0,9% (inkluderar judar, bahai, hinduiska och kristna)
Språk: Arabiska
Tidszon: UTC+3
Körsida: Höger
Telefonnummer: +967
Elkontakt(ar): typ D, typ G och typ M
Pengar
Den lokala valutan i Jemen är jemenitiska rialer (YER). Från och med den 13 maj 2025 är 100 YER lika med 0,41 USD.
Valutaväxling kan göras på banker, växlingskontor och hotell.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att betala. Ekonomin fungerar generellt endast på kontantbasis. Kreditkort accepteras sällan. Bankomater är inte allmänt tillgängliga.
Lämna 10 % i dricks på finare restauranger; annars avrunda uppåt.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Jemen är mindre än tillförlitlig. Elektriciteten går på 240V vid 50Hz med pluggtyp(er) D, G och M. Elförsörjningen är utsatt för avbrott i stora delar av landet, inklusive i större städer och tätorter. Generatorer används i stor utsträckning på internationella hotell och affärsställen.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Jemen. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha en tom sida.
Visum
Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visum
Engångsvisum : Utländska medborgare måste ansöka om ett engångsvisum för att resa in i Jemen; giltigheten kan variera från en till tre månader från inträdesdatum.
Lokala resor
Översikt
Vägarna är av dålig kvalitet över hela landet och vårdslös körning är standardpraxis. Kollektivtrafiken är dålig och i praktiken obefintlig i stora delar av landet. Inrikesresor landvägen är starkt begränsade av det stora utbudet av militära kontrollpunkter och risken för bilkapningar och den höga sannolikheten att bli offer för korseld eller flygbombningar. Sjöresor är mycket farliga på grund av piratkopiering. Fartyg kan också bli felidentifierade, måltavlor eller kvarhållna av någon av de stridande parterna. Flygresor är starkt begränsade och kontrolleras helt av den saudiledda koalitionen.
Resesäkerhet
Flygresor
Det finns begränsade kommersiella flygningar till eller från Jemen. Majoriteten av flygplatserna är stängda. Aden International Airport (ADE/OYAA) är enligt uppgift öppen. Internationella flygningar återupptogs från Sanaa International Airport (SAH/OYSN) efter att flygplatsen skadades på grund av israeliska attacker den 6 maj.
Ytterligare begränsade kommersiella flygningar är tillgängliga från Aden International Airport (ADE/OYAA) . Vissa regionala flygningar trafikeras också från Seiyun Airport (GXF/OYSY) i Hadramawt-provinsen . De flesta flygningar trafikeras av det nationella flygbolaget Yemenia.
Sana'a International Airport (SAH/OYSN) kommer att återuppta sin verksamhet den 14 maj efter att alla flygningar till och från flygplatsen har ställts in på grund av skador som uppstod under israeliska flyganfall den 6 maj. Lokala källor uppgav att tre civila flygplan, avgångshallen, landningsbanan och en Houthi-flygbas attackerades, medan israeliska tjänstemän uppgav att flygplatsen var helt oanvändbar efter attacken.
Luftrum
Saudiarabiskt ledda koalitionsstyrkor kontrollerar landets luftrum och begränsar kraftigt flygtrafiken.
Gränser och inträde
Gränsstängningar: De flesta gränsövergångar och hamnar är stängda tills vidare.
Inreseförbud : Innehavare av israeliskt pass är förbjudna att resa in.
Vägresor
Enligt lag kör trafiken i Jemen på höger sida av vägen, även om vissa förare på landsbygden också kör på vänster sida. Vägförhållandena i Jemen är dåliga, och många är skadade på grund av pågående konflikter. Landsbygdsvägar saknar ofta mobil internettäckning. Säkerhetsstandarderna för körning är dåliga.
Om du planerar att resa inom Jemen bör du noggrant planera dina researrangemang och utvärdera din säkerhetstäckning. Håll en låg profil, undvik rutiner och ta reseråd från lokala säkerhetsexperter eller myndigheter. Kontrollera dina planerade resplaner före avresa.
För att få köra bil måste resenärer ha ett internationellt körtillstånd (IDP). Tillfartsvägar till större städer kan vara blockerade och körförhållandena är dåliga. Vägförhållandena i bergen kan vara farliga. Se till att du har tillräckligt med bränsle innan du ger dig av på din resa eftersom det råder allvarlig bränslebrist i Jemen. Res inte mellan städer på natten.
Om du är inblandad i en olycka rekommenderas det att du stannar kvar på olycksplatsen tills ärendet är löst. Detta kan ta lite tid på grund av märkbara brister i den administrativa effektiviteten.
Straffet för både rattfylleri eller drograttfylleri och vårdslös körning som orsakar en olycka med personskada är böter och/eller fängelse. Om olyckan leder till döden kan föraren dömas till högst tre års fängelse och/eller böter. Enligt traditionell praxis förhandlar offrens familjer om ekonomisk ersättning från föraren i proportion till skadornas omfattning. Ersättningen är mycket högre om olyckan innebär en dödsolycka.
Kollektivtrafik
Minibussar: Minibussar finns i större städer men är svåra att navigera. Stora bussar är ovanliga.
Taxibilar: Konventionella privata taxibilar finns i Aden och Sana'a . Delade taxibilar med nio säten finns i stadsområden. Delade taxibilar avgår inte förrän platserna är fulla.
Rörelsekontrollorder
Utegångsförbud: Rivaliserande myndigheter har regelbundet infört utegångsförbud i sina kontrollområden.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.