Översikt
Huvudstad: Tripoli (1,183 miljoner invånare)
Befolkning: 7 458 555 (uppskattning 2025)
Andra stadsområden: Misratah (invånare 984 000); Benghazi (859 000 invånare)
Religioner: Muslimer (nästan alla sunnimuslimer) 96,6 %, kristna 2,7 %, buddhister 0,3 %
Språk: arabiska, italienska, engelska, berber
Tidszon: UTC+2
Körsida: Höger
Landsnummer: +218
Eluttag: Typ C och Typ L
Pengar
Den lokala valutan i Libyen är libyska dinarer (LYD). Från och med den 11 november 2025 motsvarar 100 LYD 18,32 USD. Utöver den lokala valutan kan USD accepteras som betalning på vissa platser.
Valutaväxling kan göras på banker och växlingskontor. Omräkning av lokal valuta är begränsad.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att betala. Ekonomin fungerar generellt endast på kontantbasis. Kreditkort accepteras sällan. Bankomater är inte allmänt tillgängliga.
Deklarationsblanketter måste sparas till slutlig avresa, valutaväxlingar av små belopp kan avvisas av personalen
En serviceavgift på 10–20 % är vanlig på restaurang- och hotellräkningar.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Libyen är mindre än tillförlitlig. Elektriciteten går på 230V vid 50Hz med pluggtyp(er) C och L.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Libyen. Passet måste vara giltigt under vistelsen och ha en tom sida.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfria resor till Libyen : Vissa utländska medborgare får resa in i Libyen utan visum. Information om viseringsfria resors giltighetstid fanns inte tillgänglig.
e-visum
E-visum : Utländska medborgare kan ansöka om ett e-visum för att komma in i Libyen för turism, affärs- och andra besök som godkänts av regeringen. Myndigheterna klargör inte hur många typer av e-visum som finns tillgängliga. Ytterligare information, såsom E-visumets giltighetstid, fanns inte tillgänglig.
Lokala resor
Översikt
Vägförhållandena har försämrats på grund av bristande underhåll sedan 2011. Körvanorna är fortfarande extremt dåliga, och större motorvägar går samman i ett enda körfält utanför städer, vilket gör dem ganska farliga. Sandavlagringar och frekventa överfarter med djur förvärrar svårigheterna med resor över land. Kollektivtrafikinfrastrukturen är dålig. Säkerhets- och effektivitetsstandarderna för sjö- och flygresor är allvarligt äventyrade av striderna och den politiska instabiliteten.
Resesäkerhet
Flygresor
Tillgången på inkommande flyg är mycket begränsad på grund av pågående politisk instabilitet. Mitiga International Airport (MJI/HLLM) ligger cirka åtta kilometer öster om Tripoli centrum och är fortfarande den enda fungerande flygplatsen i huvudstaden. Taxibilar finns utanför flygplatsen. Flygplatsen erbjuder inrikes- och regionala linjer som tidigare betjänade Tripoli International Airport (TIP/HLLT) , som har varit stängd sedan juli 2014 på grund av det libyska inbördeskriget.
Benina International Airport (BEN/HLLB) , som ligger 19 km öster om staden Benghazi , är Libyens näst största flygplats men har inte varit i drift sedan 2015. Begränsade flygningar kan komma att avgå från Sabha Airport (SEB/HLLS) .
Alla flygbolag som certifierats av Libyens tillsynsmyndigheter är förbjudna att flyga till Europa på grund av bristande överensstämmelse med de nödvändiga tekniska elementen och kraven som föreskrivs i tillämpliga internationella säkerhetsstandarder. Flygbolagen inkluderar Afriqiyah Airways, Air Libya, Al Maha Aviation, Berniq Airways, Buraq Air, Global Air Transport, Hala Airlines, Libyan Airlines, Libyan Wings Airlines och Petro Air.
Luftrum
Det libyska luftrummet är öppet, men det finns en hög risk för civila flygplan. Libyska luftrummet bör undvikas helt.
Gränser och inträde
Gränsstängningar : Myndigheterna stängde alla landgränser mot Sudan på grund av de pågående sammandrabbningarna mellan Rapid Support Forces och de sudanesiska väpnade styrkorna i Sudan. Gränsövergångarna mot Algeriet har regelbundet stängts. Tjänstemän från Libyen och Tchad har gått med på att öppna sin gemensamma gräns igen. Denna gräns har stängts och avbrutits flera gånger under åren, främst på grund av politiska och säkerhetsmässiga problem. Det var dock inte omedelbart klart när återöppningen skulle ske.
Inreseförbud: Innehavare av israeliska pass är förbjudna att resa in.
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder: Myndigheterna införde tills vidare övervakningsåtgärder relaterade till mpox vid inresehamnar över hela landet för att förhindra spridning av viruset.
Säkerhetsproblem: Resor via landgränserna med Algeriet , Tchad , Sudan och Niger rekommenderas inte av säkerhetsskäl, såsom hög risk för kidnappningar.
Vägresor
Libyen utsågs 2015 av Världshälsoorganisationen till det land med den högsta andelen dödsfall i trafiken, med cirka 73,4 dödsfall per 100 000 invånare varje år. Vägförhållandena, lokala körvanor och efterlevnaden av trafiklagar är dåliga. Det rekommenderas inte att köra bil på natten eftersom många vägar är obelysta.
Kollektivtrafik
Färjor och båtar: Internationella förbindelser mellan Libyen och Europa är inkonsekventa och opålitliga och rekommenderas inte.
Biluthyrning: Hyrbilar finns tillgängliga, men rekommenderas inte. De är ofta gamla, dåligt underhållna och kända för att vara särskilt dyra. Farliga körförhållanden i hela Libyen, på grund av trafikerade, smala motorvägar och ett dåligt reglerat system, gör det olämpligt att köra själv. Om en hyrd bil är nödvändig finns de bästa kontoren på flygplatsen och på exklusiva hotell.
Taxibilar: Taxibilar med taximeter finns i stadsområden och är pålitliga transportsätt för resor inom staden eller kortare sträckor. Appar för samåkning, nämligen ADEX Taxi Libya och Eilda Taxi för kvinnor, är praktiska alternativ eftersom de har en fast biljettpris.
Minibussar: Minibussar är ett samåkningsfordon som används flitigt av lokalbefolkningen i stadsområden. Detta transportsätt är dock inte idealiskt eftersom fordonet ofta är överfullt och saknar luftkonditionering. Småbrottslighet är också en stor risk ombord på minibussar.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Cape Town
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.