Översikt
Huvudstad: Damaskus (2,585 miljoner invånare)
Befolkning: 25 620 427 (uppskattning 2025)
Andra stadsområden: Aleppo (2,203 miljoner invånare); Hims (Homs) (1,443 miljoner invånare); Hamah (996 000 invånare)
Religioner: Muslimer 87% (inkluderar sunnimuslimer 74% och alawiter, ismailiter och shiamuslimer 13%), kristna 10% (inkluderar ortodoxa, uniater och nestorianer), druser 3%
Språk: arabiska, kurdiska, armeniska, arameiska, tjerkessiska, franska, engelska
Tidszon: UTC+2; sommartid: +1 timme, börjar vid midnatt den sista fredagen i mars, slutar vid midnatt den sista fredagen i oktober
Körsida: Höger
Landsnummer: +963
Eluttag: Typ C, Typ E och Typ L
Pengar
Den lokala valutan i Syrien är syriska pund (SYP). Från och med den 11 november 2025 är 100 SYP lika med 0,01 USD.
Valutaväxling kan göras i bankomater, banker och växlingskontor.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att betala. Ekonomin fungerar generellt endast på kontantbasis. Kreditkort accepteras sällan. Bankomater är inte allmänt tillgängliga.
Dricks är ett vanligt sätt att visa uppskattning, men beloppet bestämmer givaren; 10 % är standard på större restauranger.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Syrien är inte tillförlitlig. Elektriciteten går på 220V vid 50Hz med pluggtyp(er) C, E och L. Strömavbrott och strömavbrott är mycket vanliga i Syrien på grund av skadad infrastruktur, med arbetare som måste arbeta på kaféer på grund av ständiga strömavbrott.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Syrien. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha en tom sida.
Visum
Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
e-visum
E-visum : Utländska medborgare kanske kan ansöka om ett E-visum för att komma in i Syrien. Myndigheterna anger inte giltighetstiden.
Visum
Inresevisum : Utländska medborgare måste ansöka om ett inresevisum för att komma in i Syrien på en ambassad eller konsulat i Syrien. Myndigheterna anger inte giltighetstiden.
Lokala resor
Översikt
Det är farligt att resa över landet på grund av det senaste inbördeskriget. Syriens transportinfrastruktur är opålitlig, med oexploderad ammunition och militära kontrollpunkter som bidrar till ett vägnät som redan är i förfall.
Resesäkerhet
Flygresor
Myndigheterna stängde Kamishly flygplats (KAC/OSKL) i al-Hasakah -guvernementet den 21 juni av operativa skäl mitt i tvister om den operativa kontrollen av flygplatsen mellan centralregeringen och den demokratiska autonoma administrationen i norra och östra Syrien.
Begränsade inrikes- och internationella flygningar har återupptagits från Damaskus internationella flygplats (DAM/OSDI) och Aleppo (ALP/OSAP) . Begränsade internationella flygningar trafikerar också Latakia (LTK/OSLK) flygplats, men de flesta linjer är fortfarande inställda tills vidare.
Syriska myndigheter har ställt in flygningar med AJet, ett dotterbolag till Turkish Airlines, mellan Turkiet och Syriens Damaskus internationella flygplats från och med den 21 april tills vidare. Syriska myndigheter har begärt att den turkiska regeringen ska tillåta syriska flygbolag att flyga till Turkiet på ömsesidig basis. För närvarande har inga syriska flygbolag tillstånd att flyga till Turkiet.
Gula taxibilar kan bli vinkade vid flygplatsterminalerna; var försiktig när du bokar en taxi och ordna upphämtning via ett hotell, sponsrande byrå/arbetsgivare eller en betrodd personlig kontakt.
Före al-Assad-regimens fall riktade israeliska flyganfall regelbundet mot syriska flygplatser för att störa iranska vapenleveranser genom dem, vilket förvärrade redan dåliga infrastruktur- och underhållsproblem. Fullständiga reparationer med stöd från regeringarna i Turkiet och Qatar kommer att ta år att slutföra.
Syriska flygbolag är förbjudna i Europeiska unionen (EU) på grund av bristande säkerhetsstandarder, även om det inte har inträffat några större olyckor de senaste åren.
Luftrum
Myndigheterna öppnade luftrummet igen den 24 juni, efter att ha varit stängt sedan den 18 juni som svar på Israel-Iran-konflikten. Inrikes- och internationella flygningar trafikerar återigen flygplatserna i Aleppo (ALP/OSAP) och Damaskus (DAM/OSDI) . Luftrummet kan komma att stängas igen med kort varsel och många flygbolag fortsätter att undvika syriskt luftrum.
Iranska myndigheter har begränsat antalet flygningar mellan Iran och Syrien efter att det israeliska flygvapnet (IAF) hotat att stoppa alla iranska flygplan som försöker flyga till Libanon.
Gränser och inträde
Gränsstängningar:
- De flesta landövergångarna är fortfarande stängda för icke-kommersiell trafik. Gränserna mellan Syrien och Turkiet och Syrien och Libanon är stängda militära zoner men öppna vid auktoriserade kontrollpunkter.
- Gränsövergången Masnaa mellan Libanons Beqaa-guvernement och Syriens Rif Dimashq-guvernement kommer att vara stängd dagligen från 23:00-05:00/24:00-06:00 lokal tid.
Gränsövergången al-Arida mellan de två länderna är också öppen.
Gränsåtgärd : Gränsövergången Jaber-Nasib mellan Jordanien och Syrien är öppen.
Inreseförbud : Israeliska passinnehavare har inreseförbud. Iranska medborgare behöver tillstånd för att resa in i landet.
Libanesiska medborgare som reser in i Syrien måste kunna uppvisa minst ett av följande dokument:
- visum utfärdat av vilket syriskt konsulat som helst
- uppehållstillstånd i Syrien eller i ett annat land
- Bevis på att familjemedlem är syrisk medborgare
Vägresor
Trafiken går på höger sida av vägen. Majoriteten av vägarna är inte asfalterade, men motorvägar och de flesta vägar i stadsområden är asfalterade. Vägar skadas ofta av israeliska flyganfall.
Trafiklagarna tillämpas inkonsekvent och lokala förare följer i allmänhet inte regler och förordningar. Lokalbefolkningen är känd för att köra oberäkneligt och ignorera trafikskyltar. Resenärer bör alltid följa lokala hastighetsbegränsningar, även om dessa ofta varierar.
Utländska förare måste ha ett internationellt körkort. Olycksfrekvensen är hög. Att köra nattetid är särskilt farligt. Om du råkar ut för en olycka med en fotgängare är bilföraren vanligtvis juridiskt ansvarig.
Tågresor
Syriens järnvägsinfrastruktur (CFS) genomgick en modernisering åren före inbördeskriget, men konflikten har nu allvarligt skadat järnvägsnätet och trafiken har ännu inte återvänt.
Kollektivtrafik
Bussar: Sedan al-Assad-regimens fall har den nya regeringen återupptagit linjebusslinjer över hela landet, och Iblid har framstått som ett nytt transportknutpunkt på grund av dess relativt oskadade infrastruktur och enkla tillgång till turkiska marknader. De flesta busslinjer är dock fortfarande dåligt underhållna, osäkra och opålitliga. Kollektivtrafik bör undvikas.
Taxibilar: Passagerare bör endast använda gula taxibilar och kontrollera sin officiella registrering. Se till att taximetern fungerar och kom överens om biljettpriset innan avresa för att undvika att bli överdebiterad. Samåkningstjänster, nämligen Smart Rahal och Sahl Taxi, är pålitliga och bekväma alternativ.
Biluthyrning: Biluthyrning rekommenderas inte på grund av risken att bli stoppad och rånad eller gripen av militanter, regeringssoldater eller kriminella gäng vid vägspärrar.
På grund av den instabila interna säkerhetssituationen rekommenderas resenärer att undvika resor över land när det är möjligt. För affärskritiska resor bör besökare förflytta sig i en konvoj av fordon och anlita beväpnad privat säkerhetspersonal. Oavsett säkerhetsarrangemang finns det en betydande risk för den personliga säkerheten på grund av utbrett våld och en hög risk för kidnappning specifikt riktad mot utlänningar.
Rörelsekontrollorder
Utegångsförbud: Lokala tjänstemän eller rebellstyrkor kan införa utegångsförbud utan förvarning efter Assadregimens fall, vanligtvis i militära operationer för att förfölja eftersökta personer inblandade i Assadregimen.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.