
I Iraks huvudstad, Bagdad, får besökare en mix av dåtid och nutid. Här kan man inte bara njuta av arkitekturen i moskén Al-Kadhimiya och besöka landets nationalmuseum som innehåller artefakter från mesopotamiska civilisationen, utan också strosa på livliga gator för shopping och mat. Det gör landet till en viktig plats för den som gillar att utforska människans historia, men som ändå vill ha nära till stadspuls och modernitet.
Innan du reser till Irak är det viktigt att du håller koll på säkerhetsläget via UD. Respektera också lokala lagar och seder när du besöker landet, och se till så att du har en reseförsäkring som gäller under din resa till landet.
Översikt
Huvudstad: Bagdad (7,711 miljoner invånare)
Befolkning: 45 504 560 (uppskattning 2024)
Övriga stadsområden: Mosul (1,792 miljoner invånare); Basra (invånare 1,448 miljoner); Kirkuk (1,075 miljoner invånare); Najaf (invånare 958 000); Erbil (897 000 invånare)
Religioner: Muslim (shia, sunni, kristen)
Språk: Arabiska, kurdiska, turkmeniska, syriska och armeniska är officiella i områden där de som har dessa språk som modersmål utgör en majoritet av befolkningen
Tidszon: UTC+3
Körsida: Höger
Telefonnummer: +964
Elektriska stickproppar: typ C, typ D och typ G
Pengar
Den lokala valutan i Irak är irakiska dinarer (IQD). Från och med den 3 juni 2025 motsvarar 100 IQD 0,08 USD. Utöver den lokala valutan kan USD accepteras som betalning på vissa platser.
Valutaväxling kan göras på banker och växlingskontor.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att betala. Ekonomin fungerar generellt endast på kontantbasis. Kreditkort accepteras sällan. Bankomater är inte allmänt tillgängliga.
Bankomater finns i princip inte alls och resecheckar accepteras vanligtvis inte. Värdet på den irakiska dinarn fluktuerar snabbt och kan förändras dramatiskt från dag till dag.
Om ingen serviceavgift ingår i notan är 10–15 % i dricks lämpligt på trevligare restauranger.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Irak är pålitlig. Elektriciteten fungerar på 230V vid 50Hz med pluggtyp(er) C, D och G. Elförsörjningen är generellt sett bra, särskilt i de större städerna och stadskärnorna, men strömavbrott är fortfarande vanliga utanför statliga och utländska byggnader.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Irak. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha en tom sida.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Ett visum vid ankomst är på plats för utvalda resenärer, men beror ofta på nationalitet, resemål och inresehamn. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfritt till Kurdistan-regionen : Utländska medborgare från utvalda länder kan resa in i den irakiska Kurdistan-regionen utan visum. E-visum utfärdas vid infartshamnar, vilket ger omedelbar tillgång till regionen. Myndigheterna anger inte den maximala vistelsetiden.
e-visum
E-visum : Utländska medborgare som vill resa in i Irak för turiständamål kan ansöka om ett elektroniskt visum (E-visum). Myndigheterna anger inte den maximala vistelsetiden och vilka nationaliteter som kan ansöka om det.
Visum vid ankomst
VoA till Kurdistan-regionen : Utländska medborgare kan komma in i Kurdistan-regionen i Irak i upp till 30 dagar genom att ansöka om ett e-visum vid ankomsten. Vissa utländska medborgare från utvalda länder kommer att behöva ansöka med hjälp av en borgensman.
Visum vid ankomst : Utländska medborgare från utvalda länder som vill resa in i Irak kan beviljas ett visum vid ankomst som är giltigt i 60 dagar. Du måste betala med kreditkort, eftersom kontantbetalningar inte längre accepteras.
Med verkan från den 2 mars tills vidare har tulltjänstemän avbrutit inresevisum vid ankomst för medborgare i USA (USA), Kina, Ryssland, Storbritannien (Storbritannien), Australien, Sydkorea, Japan, Nya Zeeland, Schweiz och alla EU-medlemsstater.
Visum
Visum för engångsresor : Utländska medborgare som vill resa in i Irak på ett enskilt inresa för kortare vistelser (0-30 dagar), inklusive för affärsändamål, behöver ett visum för att få komma in i landet.
Lokala resor
Översikt
Kollektivtrafiken är fortfarande begränsad, opålitlig och utsatt för oförutsedda störningar. Kollektivtrafikfordon är ofta dåligt underhållna, långsamma och överfulla. Resor över land med fordon är mycket farliga på grund av risken för attacker och kidnappningar; det finns risk för attacker på flygplatser och på vägar som leder till flygplatsanläggningar, inklusive i Bagdad . För affärskritiska resor bör besökare anlita beväpnad privat säkerhetspersonal. Säkerhetskontroller och oregelbundna körvanor leder till trafikstockningar.
Resesäkerhet
Flygresor
Dussintals flygbolag erbjuder internationella flyg till Bagdad flygplats (BGW/ORBI) , Basra flygplats (BSR/ORMM) , Najaf flygplats (NJF/ORNI) , Erbil flygplats (EBL/ORER) och Sulaymaniyah flygplats (ISU/ORSU) . Trots förbättringar av säkerhetssituationen de senaste åren kvarstår ett ihållande hot mot flygplatser och kommersiella flygningar. Dussintals raketattacker har också utförts i närheten av Bagdad flygplats , där amerikansk militärpersonal var närvarande, under 2020 och 2021. Bagdad Airport Road , en 12 km lång motorväg som leder till den gröna zonen , är också sårbar för attacker från milisgrupper. I Kurdistan anses flygplatser generellt vara säkrare, men attacker är fortfarande möjliga. I februari 2021 dödades en amerikansk entreprenör efter att flera raketer avfyrats mot en militärbas nära Erbil flygplats . Erbils flygplats var ett hårt mål för det irakiska motståndsrörelsen i slutet av 2023 och under januari mitt i anti-amerikanska attacker i samband med Israels militära operation i Gaza.
Iraqi Airways och Fly Baghdad har för närvarande inte tillåtelse att flyga till och från Europeiska unionen (EU) på grund av bristande efterlevnad av internationella säkerhetsstandarder. Vissa länder och flygbolag har också regelbundet ställt in flygningar till irakiska flygplatser på grund av säkerhetshot och säkerhetsproblem.
På grund av intensifierade militanta aktiviteter i regionen är all flygverksamhet till och från Sulaymaniyah International Airport (ISU/ORSU) i Iraks Kurdistan och Turkiet inställd till och med den 6 juli.
Luftrum
De amerikanska myndigheterna upprätthöll förbudet mot amerikanska kommersiella flygningar genom irakiskt luftrum fram till åtminstone den 26 oktober 2027 på grund av risker från iranskallierade milisgruppers verksamhet och militära operationer från tredje part. Denna policy förbjuder specifikt flygningar under vissa höjder.
Gränser och inträde
Gränsstängningar :
Iranska tjänstemän stänger regelbundet gränsövergångar mot Irak. Vissa gränsövergångar mot Kuwait och Saudiarabien är öppna.
Irakiska tjänstemän fortsätter att delvis stänga gränsövergången Al Qaim mellan Syriens Deir ez-Zor -guvernement och Iraks Al Anbar- guvernement till ett ospecificerat datum. För närvarande tillåter övergången endast passage för vissa lastbilar, irakiska medborgare från Syrien och syriska medborgare från Irak.
Inreseförbud: Innehavare av israeliska pass är förbjudna att resa in.
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder: Myndigheterna införde tills vidare screeningåtgärder för amphox-relaterade screeningåtgärder vid införselpunkter för att förhindra spridning av viruset.
Vägresor
Trafiken rör sig på höger sida av vägen. Vägtrafik är fortfarande mycket farlig, med dödliga attacker mot civila fordon såväl som säkerhetskonvojer som regelbundet sker över hela landet. Attacker är oförutsägbara och har tidigare involverat användning av IED:er och vapen längs vägarna. Vägtrafik på natten bör undvikas. Vägsprängningar är mindre vanliga i Kurdistanregionen , men odetonerad ammunition (UXO) finns i tidigare områden som hölls av Islamiska staten (IS).
Körförhållandena är dåliga, då fortkörning, tailgating och bristande respekt för trafikregler är vanligt förekommande. Olyckor inträffar ofta och leder ofta till dödsfall. Vägkvaliteten varierar över landet. I stadsområden som Bagdad är vägarna i allmänhet välbyggda, men i mer lantliga områden är de vanligtvis av grus och lera. Vägar är också benägna att översvämmas på vintern på grund av dåliga dräneringssystem.
Säkerhetskontroller finns över hela landet och kan orsaka långa trafikförseningar. Nya kontrollpunkter kan också upprättas slumpmässigt, särskilt efter en attack. Falska kontrollpunkter har tidigare använts av militanter och kriminella för att utföra terrorattacker, kidnappningar och rån. En stark säkerhetsnärvaro och kontrollpunkter finns också runt den internationella zonen (IZ) i Bagdad . Vid kontrollpunkterna bör förare se till att de har all dokumentation och vara tålmodiga och artiga.
Tågresor
Järnvägsinfrastrukturen är gammal, dåligt underhållen och bör undvikas.
Kollektivtrafik
Bussar: Både stads- och intercitybussar går oregelbundet och byter ofta rutter. Dåligt underhållna fordon i kombination med oregelbundna körvanor gör att trafikolyckor inträffar ofta. Kollektivtrafik är inte vanligt i Kurdistanregionen, men bussförbindelser finns tillgängliga från Zakho till Dohuk .
Taxibilar: Registrerade taxibilar i Bagdad och andra städer i Irak är gula. De är generellt säkrare än privata fordon med taxiskyltar som kör enligt olika taxor. Uber och andra samåkningsapplikationer finns också tillgängliga i större städer. Taxibilar är tydligt markerade och det finns gott om dem i större städer i Kurdistan , men det är lämpligt att ringa en pålitlig taxitjänst eller privat biltjänst i förväg snarare än att vinka en taxi från gatan.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.