Klarnakortet
Här hittar du översiktsinformation för innehållet i din kortförsäkring. För fullständig information om innehållet i ditt kort, vänligen läs villkoret.
Så fungerar Klarnakortets reseförsäkring
Vanliga frågor
-
Hur aktiveras reseförsäkringen i mitt kort?
För att försäkringen i ditt kort ska aktiveras måste du betala mer än 50% av resan med ditt kort, inklusive eventuella tilläggsarrangemang. För att försäkringen ska gälla så måste resan kosta minst 1 000 SEK/försäkrad inklusive skatter och avgifter.
-
Vilka omfattas av reseförsäkringen i mitt kort?
Försäkringen gäller för dig som kortinnehavare och dina familjemedlemmar samt upp till tre medresenärer. Familjemedlemmar är försäkrade även när de reser på egen hand då resan betalats med kortet.
-
Jag har flera försäkringar, hur gör jag då?
Du kan anmäla händelsen till ett försäkringsbolag i taget, eller till flera samtidigt. Hur du än väljer att göra så är det viktigt att du meddelar respektive bolag att du redan har kontaktat, eller har för avsikt att kontakta flera försäkringsbolag med samma anspråk, vilka dessa är, och i vilken mån du redan har fått ersättning från annan försäkring.
-
Jag hittar inte svaret på min fråga, hur kontaktar jag er vid frågor om reseförsäkringen i mitt kort?
Om du inte hittar svaret på din fråga kan du kontakta Europeiska ERV på på telefonnummer: +46-770 45 79 81.
Säkerhetstips
På semestern vill man kunna njuta, slappna av och bara ha det trevligt. Vi rekommenderar därför att du slänger ett öga på våra säkerhetstips, så minskar förhoppningsvis risken att resan inte blir som du tänkt dig eller att det inträffar tråkigheter.
Landsguiden
I Europeiska ERVs landsguide hittar du viktig information om sådant som riskläget, visumregler etc. för världens alla länder.
Resa med barn
På sidan Resa med barn hittar du mängder med tips på vad som kan vara bra att tänka på när du reser med allt från spädbarn till barn som är över två år.
-
När kan jag göra en skadeanmälan?
Du kan göra en skadeanmälan så fort något har hänt. Du behöver med andra ord inte vänta tills du kommer hem från din resa. Enklast är att anmäla händelsen här på vår webbplats. Du kan anmäla när som helst på dygnet, oavsett var i världen du befinner dig.
-
Vad händer efter det att anmälan slutförts?
Du får en mottagningsbekräftelse direkt via mejl som det är viktigt att du läser. I normalfallet får du besked i skadeärendet inom två veckor från det att anmälan är komplett och vi mottagit de underlag vi behöver. OBS! På grund av coronaviruset har vi för närvarande en ökad arbetsbelastning. Vi förväntar oss därför en längre handläggningstid än normalt.
Förbered detta innan du börjar din skadeanmälan:
- Ha ditt kortnummer tillgängligt
- Ha även dina bankkontouppgifter tillgängliga
- Ta fram intyg och kvitton som styrker det som hänt.
Fullständiga försäkringsvillkor
Tidigare försäkringsvillkor
Kontakt
Om du har frågor om försäkringen i ditt kort kan du kontakta Europeiska ERV på telefonnummer: +46-770 45 79 81.