Strejk och konkurs hos flygbolag

Här hittar du information om hur din försäkring gäller vid strejk och konkurs samt vilka rättigheter du har som resenär utifall att du skulle drabbas av en flygstrejk eller flygbolagskonkurs.

Flygstrejk och våra försäkringar

Reseförsäkring Grupp och konferens gäller vid försening till följd av strejk om resan påbörjades innan strejken varslades/bröt ut. Dock ska du i första hand kontakta ditt flygbolag eller researrangör för att få eventuell ersättning.
Våra övriga reseförsäkringar samt avbeställningsskydd gäller inte vid strejk.

Eventuellt avbeställningsskydd du har genom Europeiska ERV i ditt betal- eller kreditkort gäller inte vid strejk. 

Flygbolagets skyldigheter vid flygstrejk

Du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har framförallt 3 rättigheter enligt EU:s regler:

  1. Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.
  2. Rätt till mat och dryck.
  3. Rätt till hotell.

En av de viktigaste sakerna att ha i åtanke är att flygbolagens skyldighet att förse dig med mat och hotellrum försvinner om du väljer att acceptera en återbetalning av biljetten. Något som skulle kunna bli kostsamt om du är strandad på ett resmål.

Flygbolagskonkurs

Europeiska ERVs försäkringar gäller inte vid konkurs. Det finns dock möjligheter att få pengar tillbaka på annat sätt. Nedan kan du läsa information från Konsumentverket om hur du kan gå tillväga för att eventuellt få pengar tillbaka.

Detta gäller om flygbolaget går i konkurs

  • Om flygresan ingår i ett paket eller är en charterresa så kan du få pengar tillbaka via resegarantin. Vänd dig till företaget där du köpte din resa för att ta reda på om det finns en resegaranti.
  • Har du köpt en reguljär flygresa så är det svårare att få pengar tillbaka.
  • Reseförsäkringar och hemförsäkringar brukar inte ersätta konkurs.
  • Sist men inte minst kan man pröva att vända sig till konkursförvaltaren med sitt krav. Din begäran blir dock en s.k. oprioriterad fordran.
  • Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tivster vid konkurs. 

Här kan du ansöka om ersättning ur resegarantin >

Har du köpt din flygresa med kreditkort?

Om resan är betald med kreditkort kan du försöka få tillbaka pengar från kreditgivaren, d.v.s. banken, vid konkurs. Hör av dig till dem och fråga hur villkoren för ditt kreditkort lyder.

När det kommer till betalkort har de flesta banker undantag vid konkurs. Kortföretaget kan dock ha olika regler. Kontrollera därför alltid med din bank om du har rätt till någon ersättning.